معنا را تأیید میکنند.
در آیات (وَاسْتَکْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَیْنَا لَا یُرْجَعُونَ)۱، (وَأَنَّهُمْ ظَنُّوا کَمَا ظَنَنتُمْ أَن لَّن یَبْعَثَ اللَّهُ أَحَدًا)۲ و (إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن یَحُورَ)۳ ممکن است ظنّ به معنای گمان یا شکّ و یا حتی وهم باشد. در این آیات نشانه معناشناختی برای تحلیل نداریم.
در آیه (إِن نَّظُنُّ إِلَّا ظَنًّا وَمَا نَحْنُ بِمُسْتَیْقِنِینَ)۴ ظن، در مقابل یقین است. البته، در این مورد ظنّ به معنای اعتقاد، قابل اتّکا نیست و تکیه بر چنین ظنّی از دید عقلانی امری ناپسند است. از ویژگیهای نهفته در این آیات قابل اعتماد نبودنِ ظن است. بنا بر این آیات، ظنّ اعتقادی غیر قابل اتکال است و نمیشود بر اساس این اعتقاد، برنامهریزی کرد.
در آیاتی که ظنّ همنشین قیامت است، با چهار دسته آیات روبهرو هستیم.
۱. دستهای از آیات که نمیتوان نظر صریح در مورد آنها بیان کرد؛
۲. دستهای که ظنّ را به معنای یقین گرفته است؛
۳. دستهای که ظنّ را به معنای اعتقاد غیر یقینی قابل اعتماد گرفته است؛
۴. دستهای که ظنّ را به معنای اعتقاد غیر یقینی دانسته و اعتماد بر آنها را صحیح نمیداند.
با بررسی تمام نسبتهای موجود در میدان معنایی ظن، تنوع معنایی در آن بیشتر روشن میشود.
برجسته کردن معنای نسبی در معناشناسی میدانهای معنایی تفاوت این روش را با روشِ قرآنپژوهان پیشین مشخص میکند. پیشینیان، معنای پایه را اساس کار