403
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

همین رو است كه نویسندگان معتزلی او را نیز مانند استادش ابوالطیب رازی، به ارجاء متهم كرده‌اند.۱

جریان حدیثی خراسان و ماوراءالنهر

جریان حدیث‌گرایی كه بیشتر به دریافت و فهم روایات و تبیین درون حدیثی توجه داشته، از سابقه‌ای طولانی در تاریخ فكر امامیه برخوردار است. این خط فكری در كوفه حضور داشته و پس از افول مدرسه كوفه، در میان قمیان رشد كرد و ادامه حیات داد. البته هم‌زمان با قم در سایر مراكز امامی‌نشین از جمله خراسان و ماوراءالنهر، نیز این جریان گسترش یافت و حدیث‌گرایان خراسانی با بهره‌مندی از مدرسه حدیثی كوفه و مشایخ كوفی، مقدار قابل توجهی از میراث روایی آن شهر را به خراسان و ماوراءالنهر انتقال دادند.

پیشینه جریان حدیثی امامیه در خراسان و ماوراءالنهر تقریباً به سده دوم هجری باز می‌گردد که در این بازه زمانی، محدثانی چون سلام‌‌بن ‌ابی‌عمره خراسانی، یحییٰ‌بن حر خراسانی و ابوسعید خراسانی، روایاتی از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام فراگرفته بودند.۲ در زمان امام رضا علیه السلام به ویژه در زمان حضور آن حضرت در مرو، جریان حدیثی امامیه در خراسان تقویت شده و شمار میراث‌‌داران حدیث امامیه افزایش یافت و از آن جمله می‌توان به کسانی چون ابراهیم‌بن ابی‌‌محمود خراسانی، ابوالفضل خراسانی، ابوسعید خراسانی، ابراهیم‌بن سلام نیشابوری و محمد‌بن عبداللّه خراسانی اشاره کرد.۳ در همین زمان عده‌ای‌ از محدثان کوفی و قمی مانند محمد‌بن سنان

1.. ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۱۴.

2.. برقی، المحاسن، ج۲، ص۳۰۶؛ صفار، بصائر الدرجات، ص۲۰۸.

3.. شیخ صدوق، التوحید، ص۲۵۰؛ نجاشی، رجال، ص۲۵؛ شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۷۱؛ شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۴، ص۲۲۰؛ شیخ طوسی، رجال، ص۳۵۳، ۳۷۰.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
402

از این رو، رهبران معتزله خراسان، دیدگاه فضل را مورد انتقاد قرار دادند. زجاجی نیشابوری معتزلی - از شاگردان ابوالحسن کرخی معتزلی(م.۳۴۰ق) و از عالمان نیشابور - سال‌ها پس از مرگ فضل، كتابی در نقد اندیشه وی نگاشت۱ كه ابن‌جنید بغدادی - از هواداران فضل - با نگاشتن كتاب نقض ما نقضه الزجاجی‌النیشابوری علی ابی‌محمد الفضل‌بن ‌شاذان;به دفاع از فضل دست یازید.۲

ابوالطیب رازی - از متکلمان امامی مقیم نیشابور - نیز در مخالفت با خط اعتزال‌گرایان امامیه خراسان فعال بود. او رویکرد اعتزالی ابومنصور صرام نیشابوری و ابن‌ عبدک جرجانی را بر نمی‌تافت و با اندیشه وعیدی آنان مخالفت می‌ورزید؛۳ در مقابل، اعتزال‌گرایان وعیدی نیز او را به گرایش عقیده ارجاء متهم می‌نمودند، ۴ می‌دانیم که معتزلیان به ناصواب امامیه را به دو گروه «مرجئی» و «وعیدی» تقسیم می‌كردند۵ و مخالفان‌‌شان را به مرجی‌گری متهم می‌ساختند.۶ هر چند گزارش زیادی از آثار و اندیشه رازی در دست نیست، ولی بعید نمی‌نماید او با تأثیرپذیری از اندیشه فضل‌بن‌ شاذان، به مقابله با وعیدیان امامی برخاسته باشد و از این رو متهم به ارجاء شده است.

ابومحمد یحییٰ‌بن محمد علوی زباری نیشابوری - شاگرد رازی - ۷ نیز در مسئله وعید - ظاهراً با معتزلیان - فراوان بحث و گفت‌وگو می‌كرد.۸ احتمالاً از

1.. نجاشی، رجال، ص۳۸۸.

2.. همان.

3.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۸۲-۲۸۳.

4.. همان، ص۲۸۲-۲۸۳.

5.. منصور باللّه، الشافی، ج۱، ص۱۳۴.

6.. «المعتزلة كانوا یلقبون كل من خالفهم فی القدر مرجئا»(شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۱۴۱؛ ایجی، المواقف، ج۳، ص۷۰۸).

7.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۷۷.

8.. ابن فندق، اللباب فی تهذیب الأنساب، ج۲، ص۴۹۸.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13467
صفحه از 478
پرینت  ارسال به