401
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

ابوالقاسم بلخی ‌معتزلی به وعید گرایش پیدا كرده، چه آن ‌كه او زمانی در خراسان نزد ابوالقاسم بلخی به سر می‌برده است.۱ از فعالیت‌ها و سرانجام این طیف اعتزال‌گرای امامیه، گزارش زیادی در دست نیست، ولی می‌دانیم که فرزند و نواده صرام در زمره عالمان امامیه قرار داشته‌اند و ابوحازم نیشابوری، از شاگردان صرام نیشابوری، برای ترویج اندیشه استادش در نیشابور فعالیت می‌کرد.

شیخ طوسی - ظاهراً پیش از ورود به بغداد - کتاب کلامی بیان‌الدین صرام را نزد ابوحازم نیشابوری فراگرفته۲ كه احتمالاً فراگیری این کتاب، زمینه‌ساز آشنایی شیخ طوسی با دیدگاه‌های معتزلیان بوده است. بنا بر پاره‌ای از گزارش‌ها، شیخ طوسی در آغاز به نظریه وعید اعتقاد داشته و بعد‌ها از آن نظر برگشته است.۳ به نظر می‌رسد، او در خراسان تحت‌ تأثیر ابو‌حازم نیشابوری به دیدگاه وعید تمایل نشان می‌داد و پس از مهاجرت به بغداد، با اثرپذیری از متكلمان بغدادی - مانند شیخ ‌مفید و سید‌ مرتضی - از آن دیدگاه دست كشیده است. اما رویکرد اعتزال‌گرایان امامی در جامعه امامی خراسان به‌ویژه شهر نیشابور، با مخالفت‌های جدی رو به ‌رو بوده است، كه ریشه این مخالفت‌ها را باید در مدرسه كلامی كوفه پی‌جویی كرد. در پیشینه‌شناسی نزاع امامیه و معتزله در‌می‌یابیم که امامیان نخستین در مدرسه كوفه، در تقابل جدی با معتزلیان قرار داشته‌اند.

میراث‌داران كلام كوفه در خراسان نیز مانند اسلاف خود، فكر اعتزالی را برنتابیده و در نقد این تفكر به‌ جد همت گماشتند. فضل‌بن‌ شاذان نیشابوری - متكلم پرآوازه امامیه - با تألیف آثاری مانند: النقض‌ علی الاسكافی، الردّ علی‌ الاصم و الردّ علی اهل التعطیل، در ردّ دیدگاه رهبران معتزله و آموزه‌های آنان، بیش از دیگران كوشید؛۴

1.. همان، ص۳۷۶.

2.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۷۷.

3.. علامه حلّی، خلاصة الاقوال، ص۲۴۹-۲۵۰.

4.. نجاشی، رجال، ص۳۰۷.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
400

می‌کرده است.۱ از اندیشه و آرای صرام نیشابوری چیز زیادی بر جای نمانده؛ از این رو، از روابط وی با معتزلیان و نیز گستره فعالیت‌های کلامی او چیزی دانسته نیست. البته در منابع فهرست‌‌نگار از دو اثر وی به نام کتاب بیان الدین در کلام و کتاب ابطال القیاس یاد شده است.۲

ابن‌عبدک جرجانی - زنده در نیمه اول سده چهارم هجری - متکلم نام‌آور امامیه که مباحث علمی خویش را در نیشابور دنبال می‌کرد، ۳ نیز یکی دیگر از عالمان اعتزال‌گرای خراسان به شمار می‌رود. او با حضور در مجالس درس ابوهاشم جبایی - بزرگ معتزلیان بصره - و نیز در محفل علمی ابوالقاسم بلخی - اندیشمند سرشناس معتزلیان بغداد - با آموزه‌های اعتزالی آشنا شد؛۴ اما وی به طیف اعتزال بغداد، بیش از طیف اعتزال بصره توجه نشان داد۵ و ‌مانند معتزلیان بغداد به مسئله وعید اعتقاد داشته و در جامعه علمی نیشابور با مخالفان این موضوع نیز درگیر بوده است.۶ او به دلیل رویکرد اعتزالی‌اش، بیش از امامیه مورد توجه زیدیانِ معتزلی‌مسلک قرار گرفته است.۷

گفتنی است، ابوالحسین سوسنجردی - از متکلمان امامیه و شاگرد ابوسهل ‌نوبختی - را نیز در زمره وعیدگرایان برشمرده‌اند، ۸ در حالی که نوبختیان به این صراحت، اعتقادی به وعید نداشته‌اند و حتیٰ ابومحمد نوبختی در ردّ این مسئله كتاب الردّ علی اصحاب المنزلة بین المنزلتین فی‌ الوعید را نگاشت.۹ ظاهراً وی تحت تأثیر

1.. همان، ص۲۸۲-۲۸۳.

2.. همان، ص۲۷۷.

3.. حاکم نیشابوری، تاریخ نیشابور، ص۴۵۲؛ سمعانی، الانساب، ج۴، ص۱۳۲.

4.. ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۱۰۹.

5.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۸۲.

6.. همان، ص۲۸۲-۲۸۳.

7.. هارونی، تیسیر المطالب، ص۲۰۹، ۲۶۸، ۲۷۳، ۴۵۴.

8.. نجاشی، رجال، ص۳۸۱.

9.. همان، ص۶۴.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13641
صفحه از 478
پرینت  ارسال به