383
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

فضل‌بن شاذان نیشابوری

ابومحمد فضل‌بن شاذان‌بن خلیل نیشابوری از مشهورترین عالمان امامیه عصر حضور محسوب می‌شود که با امام رضا علیه السلام، امام جواد علیه السلام، امام هادی علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام معاصر بوده است.۱ او عرب تبار و از قبیله معروف ازد بوده که در شهر نیشابور می‌زیسته است.۲ وی در زمان نوجوانی به عراق رفته و از مشایخ امامیه در کوفه و بغداد مانند محمد‌بن ابی‌‌عمیر، صفوان‌بن یحییٰ و حسن‌بن فضال دانش آموخته است.۳ آنگاه به زادگاهش شهر نیشابور بازگشته و بیشتر عمرش را در آنجا سپری کرد؛ تا آنکه در سال ۲۶۰ قمری در نیشابور وفات یافت.۴

فضل‌بن شاذان نزد ائمه علیهم السلام از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است؛ تا جایی‌که امام حسن‌عسکری علیه السلام درباره‌اش فرموده: «من به اهل خراسان به خاطر وجود فضل در میان آنان، غبطه می‌خورم».۵ همچنین فضل در میان فرهیختگان امامیه، نیز از موقعیتی ممتاز برخوردار بوده است.۶ نجاشی (م.۴۵۰ق) رجال‌شناس شهیر شیعه درباره وی می‌گوید: «او مشهور‌تر از آن است تا من بخواهم او را وصف نمایم».۷ شیخ طوسی دیگر رجال‌شناس امامیه، نیز با تعابیری چون «متکلم، فقیه، جلیل القدر» از او یاد کرده است.۸

فضل‌بن‌ شاذان از نخستین متکلمان امامی و مؤثرترین پایه‌گذاران حوزه کلامی امامیه در خراسان محسوب می‌شود، که از لحاظ گرایش فکری در جرگه جریان کلامی

1.. تهرانی، مصفی المقال، ص۳۶۰-۳۶۱.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۰۶؛ شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۲۰.

3.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۲۱.

4.. همان.

5.. همان، ص۸۲۰.

6.. نجاشی، رجال، ص۳۰۷.

7.. همان.

8.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۹۷.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
382

شخصیت هشام‌بن حکم می‌باشد.۱ همچنین وی با فضل‌بن شاذان نیشابوری از وابستگان جریان فکری هشام‌بن حکم در خراسان ارتباط داشته است.۲

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارند که احمد‌بن حماد مروزی علاوه بر خراسان، در عراق نیز مباحثات کلامی خود را دنبال می‌کرده است. گفته شده وی در بغداد با احمد‌بن ابی‌‌دواد (م.۲۴۰ق) - قاضی القضات دستگاه خلافت عباسی و اندیشمند معتزلی مسلک - پیرامون مسئله امامت مناظره کرده است.۳ همچنین او - ظاهراً در بغداد - با ابوالهذیل علاف (م.۲۳۵ق) متکلم نامور معتزله، مناظره و گفت‌‌وگوی کلامی داشته است. وی در آن مناظرات با دلایلی، بر ضرورت وجود امام در هر عصری برای رفع نیازهای فکری جامعه پافشاری می‌کرده است.۴

گمان می‌رود فرزندش ابوعلی محمد‌بن احمد‌بن حماد مروزی معروف به محمودی، نیز همانند پدر به جریان فکری هشام‌بن حکم متمایل بوده و از همین رو به نقل از پدرش، خبری در تمجید هشام‌بن حکم نقل کرده است.۵ شاید قرابت فکری محمودی با هشام‌گرایان موجب شده است که بعضی از اصحاب امامیه او را در زمره مقصره قلمداد نمایند.۶ یکی دیگر از شاگردان و راویان ابن‌حماد مروزی، علی‌بن محمد‌بن شجاع نیشابوری، از اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام، ۷ می‌باشد۸ که از دیدگاه کلامی او چیزی دانسته نیست و نمی‌دانیم که او هم مانند استادش به جریان فکری هشام‌بن حکم تمایل داشته یا نه.

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۵۱.

2.. همان، ص۸۳۴.

3.. همان، ص۸۳۳-۸۳۴؛ در بعضی از نسخه‌ها به جای ابن‌ ‌ابی‌دواد به اشتباه ابن ابی‌‌داود ضبط شده است.

4.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۳۴-۸۳۵.

5.. همان، ص۵۵۱.

6.. شیخ صدوق، کمال الدین، ص۴۷۰-۴۷۳.

7.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۰۰.

8.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۶۱-۶۲.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13586
صفحه از 478
پرینت  ارسال به