37
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

رفته رفته حضور شیعیان در بغداد گسترش پیدا کرد و اماکنی در آن شهر به شیعیان اختصاص یافت. محله کرخ بغداد، یکی از مهم‌ترین مکان‌‌های شیعه‌‌نشین بغداد - از سده دوم تا پنجم - به شمار می‌رفته است.۱ بزرگانی از امامیه مانند هشام‌‌بن ‌حکم از اصحاب امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام، ۲ ابوالیسع عیسی‌‌بن ‌سری قمی از اصحاب امام صادق علیه السلام، ۳ ابراهیم کرخی از اصحاب امام صادق علیه السلام، ۴ احمد‌‌بن ‌زکریا از اصحاب امام رضا علیه السلام، ۵ احمد‌‌بن‌ هلال، ۶ محمد‌‌بن‌ محمد‌‌بن ‌احمد‌‌بن ‌رباط بجلی، ‌۷ شیخ مفید، ۸ سید مرتضی۹ و حسن‌‌بن ‌محمد‌‌بن ‌اسماعیل‌‌بن‌ اشناس، ۱۰ در محله کرخ سکونت داشته‌اند. در محله‌‌های دیگر بغداد، غیر از کرخ نیز حضور شیعیان قابل ملاحظه‌ بوده است، مثلاً منازل کسانی چون محمد‌‌بن ‌عیسی‌‌بن ‌‌عبید یقطینی، ابوعلی محمد‌‌بن ‌همام اسکافی، ۱۱ علی‌‌بن ‌احمد علوی عقیقی، ۱۲ ابومحمد حسن‌‌بن ‌محمد‌‌بن ‌یحییٰ علوی از راویان امامیه۱۳ و ابوالحسن علی‌‌بن ‌محمدبن ‌فرات وزیر سرشناس عباسیان،۱۴ در جانب شرقی بغداد و در محله سوق العطش قرار داشته است؛ ‌زیادبن ‌مروان قندی از اصحاب امام کاظم علیه السلام را نیز از جمله نخستین ساکنان

1.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۱۰۰؛ حموی، معجم البلدان، ج۴، ص۴۴۸.

2.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۲۶؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۵۹.

3.. شیخ طوسی، رجال، ص۲۵۸.

4.. صفار، بصائر الدرجات، ص۳۵۵.

5.. شیخ صدوق، کمال‌‌الدین، ص۳۷۱.

6.. شیخ طوسی، الأمالی، ص۵۸۷.

7.. نجاشی، رجال، ص۳۹۳.

8.. ابن‌جوزی، المنتظم، ج۱۵، ص۱۵۷؛ ابن ‌ابی‌‌الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۴۱.

9.. ابن‌حزم، جمهرة انساب العرب، ص۶۳.

10..خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۷، ص۴۳۸.

11.. همان، ج۴، ص۱۳۵-۱۳۶.

12.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۶۲.

13.. نجاشی، رجال، ص۶۴.

14.. قرطبی، صلة تاریخ الطبری، ص۲۱؛ ابن‌مسکویه، تجارب الامم، ج۵، ص۵۸.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
36

وزیر مهدی، هادی و هارون عباسی، ۱ عیسی‌‌بن ‌روضه حاجب منصور، ۲ ابومحمد نوح‌‌بن ‌دراج نخعی کوفی قاضی هارون عباسی در ناحیه شرقی بغداد، ۳ زیادبن‌ مروان قندی کارگزار مالی هارون عباسی در بغداد، ۴ محمدبن‌ اسماعیل‌‌بن ‌بزیع و احمد‌‌بن ‌حمزه‌‌بن ‌بزیع از وزرای عباسیان۵ از این دسته‌اند.

چندان عجیب نیست كه بعضی از این اصحاب، حتیٰ به دستور مستقیم خلیفه عباسی از كوفه عازم بغداد می‌شدند.۶ دلیل دیگر مهاجرت، تمایل جدی به دانش‌‌افزایی و علم‌‌پراكنی در میان امامیه است. گروهی از اصحاب به دلیل مركزیت یافتن علمی بغداد و اجتماع اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان در آنجا، با انگیزه فعالیت‌های علمی به بغداد عزیمت كردند. در این‌‌باره باید به طور عمده به جریان كلامی امامیه اشاره كرد. هشام‌‌بن‌ حكم به عنوان شخصیت ممتاز این جریان با راه‌‌اندازی مجالس مناظره و راهبری آنها حتیٰ در حضور كارگزاران عباسی، ۷ به روشنی ما را با دغدغه‌‌های علمی امامیه آن روز در بغداد آشنا می‌كند. البته ظاهراً برخی از اصحاب به دلیل جاذبه‌های اقتصادی بغداد، برای تجارت به آن شهر عزیمت كرده‌ بودند.۸

1.. برقی، الرجال، ص۲۶.

2.. نجاشی، رجال، ص۲۹۴.

3.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۳، ص۳۱۶.

4.. همان، ج۱، ص۱۰۷.

5.. نجاشی، رجال، ص۳۳۰-۳۳۱.

6.. جعفربن ‌مازن كاهلی‌‌كوفی از محدثان امامیه توسط مأمون عباسی به بغداد فراخوانده‌ شد و ظاهراً در آنجا اجازۀ فعالیت علمی به وی داده شد. (ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۲، ص۱۲۱). وی نیز به شاگردانی چون حمید‌‌بن زیاد نینوایی حدیث آموخت (ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۲، ص۱۲۱). مشخص نیست مقصود مأمون از این اقدام چه بوده است، بعید نیست كه وی به قصد تضعیف اهل حدیث و تقویت محدثان گروه‌‌های اسلامی دیگر به این اقدام دست زده باشد.

7.. ابن‌ندیم، الفهرست، ص۲۲۳؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۵۹.

8.. برای نمونه: افرادی مانند عبدالرحمان‌‌بن ‌حجاج و محمد‌‌بن ‌ابی‌عمیر از اصحاب ساكن بغداد به بیاع السابری مشهور بودند. (شیخ طوسی، رجال، ص۲۳۶-۲۹۹) ظاهراً این دو نفر در آن شهر به خرید و فروش نوعی البسه به نام سابری یا شاپوری اشتغال داشته‌اند.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14899
صفحه از 478
پرینت  ارسال به