منقولاتش را غلوگرایان نصیری انتشار دادهاند.۱ نواده ابن جمهور به نام ابوعلی محمدبن حسنبن محمدبن جمهور بصری - از مشایخ ابن ابیزینب نعمانی۲ و از بزرگان اهل ادب و کتابت بصره۳ - را شاید بتوان در زمره همین جریان قرار داد. به ویژه آنکه برخی گزارشها از ارتباط وی با محمدبن همام اسکافی - از علاقهمندان جریان متهم به غلو - حکایت دارند۴ و این دو نیز از راویان حسنبن محمدبن جمهورِ متهم به غلو به شمار میروند.۵ شیخ طوسی از فردی به نام ابوالفتح ابراهیمبن حسنبن جمهور در شمار رجال شیعه نام برده است.۶ بعید نمینماید، نامبرده فرزند ابومحمد حسنبن جمهور باشد؛ ولی از گرایش فکری او اطلاعی نداریم. افزون بر اینها ابنغضائری از شخصی به نام معلیبن راشد عمی بصری نام برده و او را با عنوان ضعیف و غالی وصف کرده است.۷ هر چند معلیبن راشد از تبار خاندان بنی عم بوده است، اما از ارتباطش با ابنجمهور عمی چیزی نمیدانیم.
چند تن از شاگردان محمدبن جمهور نیز در زمره سرشناسان جریان متهم به غلو بصره قرار دارند. ابویعقوب یوسفبن سخت بصری یکی از آنها میباشد، ۸ که در شمار اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام نیز قرار داشته است.۹ ابن غضائری او را
1.. همان.
2.. خصیبی، الهدایة الكبری، ص۲۰۴، ۲۸۶، ۳۰۰.
3.. نعمانی، الغیبة، ص۳۵، ۱۴۳، ۲۰۲، ۲۰۵.
4.. تنوخی، نشوار المحاضرة، ج۴، ص۱۰۹؛ برخی مشایخ امامی بصره چون محمدبن وهبان دبیلی از او اخذ روایت کردهاند. (ابنطاوس، فلاح السائل، ص۱۷۰).
5.. نعمانی، الغیبة، ص۳۵، ۷۳، ۱۴۳، ۲۰۲، ۲۰۵، ۲۳۴، ۲۴۴، ۲۴۹.
6.. ابنحجر، لسان المیزان، ج۱، ص۴۱.
7.. ابنغضائری، رجال، ص۹۷.
8.. برقی، المحاسن، ج۲، ص۴۸۲؛ شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۳۸۱، ۴۱۵-۴۱۶؛ شیخ طوسی، رجال، ص۴۵۰.
9.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۰۳.