273
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

منفرد، دیگر منقولات آنها را بپذیرند.۱ باید افزود که سایر متهمان به غلو، به نقل روایات محمدبن ‌سلیمان دیلمی و پدرش توجه نشان داده‌اند. یکی از این افراد ابراهیم‌بن اسحاق احمر نهاوندی است۲ که با محمد‌بن سلیمان دیلمی - ظاهراً - در بصره مرتبط بوده و از او علاوه بر حدیث، دفتر حدیثی‌اش را نیز فرا گرفته است.۳ همچنین سهل‌بن زیاد آدمی - از راویان متهم به غلو - ۴ نیز از وی حدیث شنیده است.۵

ابومحمد ‌‌عبداللّه‌بن عبدالرحمان اصم مسمعی بصری، یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های متهم به غلو در بصره به شمار می‌رود. ظاهراً او در محله مسامعه بصره می‌زیسته۶ و از این رو به «مسمعی» معروف شده است.۷ بعید نیست که وی از تبار قبیله بکر‌بن وائل در بصره بوده باشد؛ قبیله‌ای که برخی اصحاب امامیه، مانند مسمع‌بن عبدالملک‌بن مسمع‌بن مالک‌بن مسمع به آن منسوب‌‌اند۸ و مسمعی‌های

1.. نجاشی، رجال، ص۱۸۲، ۳۶۵.

2.. ابن‌غضائری دربارۀ او گفته است: «فی حدیثه ضعف و فی مذهبه ارتفاع» (ابن‌غضائری، رجال، ص۳۹)؛ شیخ طوسی و نجاشی نیز درباره‌اش نوشته‌اند: «کان ضعیفاً فی حدیثه متهماً فی دینه» یا «کان ضعیفاً فی حدیثه متهوماً» (شیخ طوسی، الفهرست، ص۳۹؛ نجاشی، رجال، ص۱۹).

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۱-۱۲، ج۴، ص۵۴۸؛ شیخ صدوق، أمالی، ص۳۰۸؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۰۶.

4.. دربارۀ اتهام غلو سهل‌بن زیاد آدمی نک: نجاشی، رجال، ص۱۸۵.

5.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۰۰-۳۰۱، ۴۳۰؛ ج۷، ص۲۶۶.

6.. سمعانی، الانساب، ج۵، ص۲۹۷؛ گفته شده که ابویعلی محمد‌بن شداد‌بن عیسیٰ مسمعی، معروف به زرقان از متکلمان معتزلی نیز از مسامعۀ بصره بوده است. (سمعانی، الانساب، ج۵، ص۲۹۷).

7.. عقیلی، الضعفاء، ج۲، ص۲۷۳؛ ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۳، ص۳۰۹.

8.. دربارۀ این قبیله نک: نجاشی، رجال، ص۴۲۰.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
272

متهمان به غلو را در بصره پیگیری و رصد کرد. در این بازه زمانی، افراد قابل توجهی از این جریان در حوزه‌های حدیثی و معارفی امامیه فعال بوده‌اند و فعالیت آنان، تقریباً تا اواخر سده سوم هجری نیز تداوم یافته است.

از چهره‌های نامدار این نحله فکری می‌توان به محمد‌بن سلیمان‌بن عبداللّه دیلمی بصری از اصحاب امام کاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام اشاره کرد۱ که در اواخر سده دوم، در بصره فعالیت می‌کرده است. او اصالتاً اهل کوفه می‌باشد و پدرش ابومحمد سلیمان‌بن عبداللّه دیلمی نیز در زمره رجال امامیه قرار دارد.۲ وی به غلو‌گرایی متهم شده‌ است و درباره وی گفته‌اند: «کان غالیاً کذاباً».۳ البته از حضور سلیمان‌بن عبداللّه دیلمی در بصره اطلاعی نداریم؛ اما فرزندش محمد‌بن سلیمان در بصره می‌زیسته و به بصری معروف بوده است.۴ محمد‌بن سلیمان دیلمی نیز همانند پدرش در معرض اتهام غلو قرار داشته، تا جایی‌که برخی عالمان امامیه با تعبیر «کان من الغلاة الکبار» از او نام برده‌اند.۵ نجاشی نیز درباره او گفته است: «ضعیف جداً لا یعول علیه فی شیء».۶

با این حال جایگاه پدر و پسر در میراث روایی امامیه، قابل توجه و پر رنگ می‌باشد و از آنان در موضوعات گوناگون از جمله فقه و عقاید، روایت نقل شده است.۷ شاید از این رو است که برخی عالمان امامیه ناچار شده‌اند، غیر از روایات

1.. شیخ طوسی، رجال، ص۳۴۳، ۳۶۳.

2.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۳۸؛ نجاشی، الفهرست، ص۱۸۲.

3.. نجاشی، رجال، ص۱۸۲؛ البته ابن‌غضائری نیز از شخصی به نام سلیمان‌بن زکریای دیلمی با عنوان «کذاب، غال» یاد کرده است. (ابن‌غضائری، رجال، ص۶۷) به احتمال زیاد این فرد همان سلیمان‌بن عبداللّه دیلمی است.

4.. شیخ طوسی، رجال، ص۲۴۳، ۲۶۳؛ ابن‌شهرآشوب، معالم العلماء، ص۱۳۰.

5.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۷۳.

6.. نجاشی، رجال، ص۳۶۵.

7.. صفار، بصائر الدرجات، ص۸۰، ۲۴۳، ۲۵۰، ۴۱۳، ۴۵۹؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۱-۱۲، ۱۵۰، ۳۰۰-۳۰۱، ۳۸۵، ۴۳۰، ج۳، ص۱۶۱، ۳۹۹، ج۴، ص۵۴۸؛ ابن‌قولویه، کامل الزیارات، ص۴۴؛ شیخ صدوق، أمالی، ص۲۷۴، ۳۰۸، ۵۰۴؛ شیخ صدوق، ثواب الاعمال، ص۱۴۶، ۲۰۸، ۲۱۰؛ شیخ طوسی، الاستبصار، ج۴، ص۲۵۶؛ شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۱، ص۴۱۰، ج۲، ص۱۰۹، ۱۲۲، ۲۰۳، ۲۱۱.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14821
صفحه از 478
پرینت  ارسال به