تنها در موضوع امامت بوده است و تعبیر «رجع... عن مذهب المعتزله الی القول بالامامه» نجاشی نیز به همین موضوع دلالت دارد.۱ بنابراین احتمال میرود در سایر موضوعات کلامی همچنان گرایش اعتزالی داشته است.
گفتنی است ابن مملک اثری ارزشمند به نام کتاب الجامع فی سائر ابواب الکلام تألیف کرده بود که نجاشی با عنوان «کبیر» آن را وصف کرده است.۲ شاید بتوان این کتاب را نخستین جامعنگاری در دانش کلام، از سوی متکلمان امامی به شمار آورد. البته به نظر میرسد وی در این کتاب با دیدگاه اعتزالی به مسائل کلامی پرداخته باشد.
باید اضافه کرد که سایر متکلمان امامی نیز با جریان کلامی امامیه در عسکرمکرم در ارتباط بودهاند. بنا به برخی گزارشها ابومحمد حسنبن موسیٰ نوبختی - از متکلمان ممتاز امامیه - با ابن مملک جرجانی نشست علمی و گفتوگو داشته است و محتوای این جلسات به قدری با اهمیت بوده که ابومحمد نوبختی در شرح آن، کتاب نگاشت که فهرستنگاران از آن با عنوان «شرح مجالسه مع ابیعبداللّهبن مملک رحمةاللّه» نام بردهاند.۳ از محل گفتوگوهای ابومحمد نوبختی با ابن مملک جرجانی اطلاع دقیقی نداریم؛ ولی احتمال میرود این دو در عسکرمکرم و یا در اهواز و اطراف آن، همدیگر را ملاقات کرده و در موضوعات کلامی به بحث نشستهاند؛ چه آنکه نوبختیان کم و بیش به اهواز رفت و آمد داشتند. گفته شده که ابوسهل نوبختی، دیگر متکلم نامور خاندان نوبختی در اهواز با ابوعلی جبایی متکلم بزرگ - مقیم عسکرمکرم - دیدار نموده و نشستهای علمی با یکدیگر داشتهاند، که ابوسهل محتوای جلسات را در کتابی گردآوری کرده بود و فهرستنگاران با تعبیر «مجالسه مع ابیعلی الجبایی بالاهواز» از آن یاد