231
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارند که وی در شهر عسکرمکرم، فعالیت‌های کلامی خویش را دنبال می‌کرده است۱ و همان‌‌طور که پیش‌‌تر گفتیم - به احتمال زیاد - در همین شهر بر اثر مناظرات و گفت‌‌وگوهایی که با ابن‌جبرویه عسکری متکلم بنام امامیه داشته، به مذهب امامیه روی گردان شده است.۲ در زمان حضور ابوعلی جبایی متکلم سرشناس معتزلی در عسکرمکرم، ابن مملک نیز در محافل علمی آن شهر شرکت می‌جسته و فعال بوده است. گفته شده که در نشست علمی که ابوعلی جبایی و جمع دیگری از متکلمان در آن حضور داشتند، ابن‌ مملک جرجانی درباره مسئله کلامی «تولد»۳ از ابوعلی جبایی سؤالی پرسید که شاگردان و هواداران جبایی، این پرسش ابن ‌مملک را بر نتافته و آن را حمل بر بی‌ادبی کردند و اظهار داشتند که ابوعلی در مسئله یاد شده کتابی تألیف کرده، باید به آن اثر مراجعه نمایید و روا نیست در این زمینه از او سؤالی پرسیده شود!۴

افزون بر این، او جلسات دیگری با ابوعلی جبایی داشته است. در برخی منابع آمده که ابن‌ مملک در حضور ابی‌‌محمد قاسم‌بن محمد کرخی - دولتمرد شیعی - (در معرفی خاندان‌های شیعی بصره به خاندان آل کرخی اشاره شد) با ابوعلی جبایی در دفاع و اثبات مسئله امامت مناظره کرده است.۵ همچنین او مباحث مطرح شده در نشست‌های خویش با جبایی را در کتابی گرد آوری کرده بود که فهرست‌‌نگاران، از آن با نام مجالسة مع ابی‌‌علی الجبایی نام برده‌اند.۶ علاوه بر این وی کتاب مستقلی به نام نقض الامامة علی الجبایی را در رد دیدگاه جبایی در مسئله

1.. قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۲۸۸؛ البته در نسخه به جای ابن‌مملک به اشتباه ابن‌ممکک ضبط شده است.

2.. نجاشی، رجال، ص۲۳۶، ۳۸۱.

3.. دربارۀ مسئلۀ «تولد» نک: سید تقوی، تولد، ج۱۶، ص۳۹۳-۳۹۵.

4.. قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۲۸۸.

5.. ابن‌ندیم، الفهرست، ص۲۲۶.

6.. نجاشی، رجال، ص۳۸۰-۳۸۱.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
230

امامیه، عمل را در تعریف ایمان دخیل می‌دانسته است.۱ دوم اینکه او طبق دیدگاه معتزلیان به مسئله وعید نیز باور داشته است. نکته سوم؛ اینکه ابن جبرویه عسکری پیروانی داشته که تا در زمان ابوالحسن اشعری بصری هم در مجامع علمی حضور داشته‌اند و اندیشه‌های کلامی او را ترویج می‌کردند.

بنابراین به نظر می‌آید ابن‌جبرویه عسکری تحت تأثیر معتزلیان عسکرمکرم به برخی دیدگاه‌های آنان گرایش پیدا کرده است و شاید بتوان او را نخستین متکلم امامیِ معتقد به وعید، در نیمه سده سوم هجری معرفی کرد. با این حال ابن جبرویه همانند عموم اندیشوران امامی در موضوع امامت با معتزلیان درگیر بوده و در این زمینه در محافل علمی با آنان گفت‌‌وگو می‌کرده است، تا جایی‌که موفق شد ابن‌مملک جرجانی عالم سرشناس معتزلی را به مذهب امامیه روی‌گردان سازد.۲ همچنین او کتابی در موضوع امامت به نام الکامل فی الامامه تألیف کرده که این اثر به دست نجاشی (م.۴۵۰ق) رسیده بود و او با عنوان «کتاب حَسَن» از آن یاد کرده است.۳ احتمالاً نجاشی با مشاهده این کتاب با تعبیر «حسن التصنیف» از ابن‌ جبرویه نام برده است.۴

یکی از بارز‌ترین شخصیت‌های خط کلامی امامیه در عسکرمکرم، ابوعبداللّه محمد‌بن عبداللّه‌بن مملک اصفهانی می‌باشد که اصالتاً از اهالی جرجان بود و مدتی را در اصفهان سکونت داشته است.۵ او که از متکلمان سرشناس شیعه به شمار می‌رود، در تاریخ کلام امامیه از جایگاه بالایی برخوردار بوده؛ تا جایی‌که نجاشی با تعبیر «جلیل من اصحابنا، عظیم القدر و المنزله» از وی یاد کرده است.۶

1.. دربارۀ تعریف ایمان از نگاه امامیۀ نخستین نک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۳.

2.. نجاشی، رجال، ص۲۳۶.

3.. همان.

4.. همان، ص۳۸۰.

5.. همان، ص۳۸۰-۳۸۱.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14925
صفحه از 478
پرینت  ارسال به