است. همچنین مقصود ما از مفهوم امامیه، شیعیانی است که به امامت بلافصل امام علی علیه السلام و فرزندان آن حضرت اعتقاد دارند۱ و شیعیان دوازده امامی - که به دوازده امام از امامان معصوم علیهم السلام که نخستین آنان امام علی علیه السلام و آخرین ایشان امام حجتبن الحسن علیه السلام میباشد اعتقاد دارند۲ - معمولاً در اواخر سده دوم و سوم به قطعیه معروف بودهاند.۳ ولی امروزه نام امامیه به طور خاص بر فرقه اثناعشریه اطلاق میشود.۴
در پایان لازم میدانم از استاد بزرگوارم جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی که حقی بزرگ و نقشی اصیل در رویکرد علمی حقیر داشتهاند و آموختههایم را مرهون تلاشها و راهنماییهای مشفقانه ایشان میدانم، تشکر ویژه نمایم و امیدوارم خداوند او را پاداش صالحان عطا فرماید. همچنین از استاد ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری که راهنماییهای مشفقانه و متواضعانه و دقتهای عالمانهاش بسیار رهنمون بود و از دکتر امداد توران که با مشاورههای عالمانه و دوستانه بر ارزش این پژوهش افزودند، قدردانی مینمایم.
از مسئولان محترم پژوهشگاه قرآن و حدیث و پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام به ویژه جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر برنجکار، جناب حجة الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی و جناب حجة الاسلام و المسلمین دکتر اکبر اقوام کرباسی نیز به دلیل فراهم ساختن محیط مناسب تحقیق و پژوهش، بینهایت سپاسگزارم. از دوستان فرهیختهام به ویژه جناب حجتالاسلام والمسلمین امیر تقدمی و جناب دکتر حسین نعیمآبادی که در ساماندهی این پژوهش بنده را یاری رساندند، هم چنین از سایر دوستانم در پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام که در بهبود و تکمیل
1.. ملطی، التنبیه و الرد، ص۱۶-۲۱.
2.. اسفراینی، التبصیرفی الدین، ص۳۳ .
3.. نوبختی، فرق الشیعة، ص۷۹- ۸۰؛ اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۱۷.
4.. مشکور، تاریخ شیعه و فرقههای اسلام، ص۱۴۷ .