پارهای گزارشها، ابنجبرویه عسکری در تقویت جریان کلامی امامیه در عسکرمکرم و نواحی پیرامونی آن بسیار تأثیرگذار بوده است؛ گفته شده او با عبادبن سلیمان صیمری - شاگرد سرشناس هشام فوطی و از متکلمان پر آوازه معتزله بصره - گفتوگو و مجادله داشته است.۱
همچنین ابنجبرویه با اندیشمندانی در ردیف و همطبقه عبادبن سلیمان - احتمالاً در عسکرمکرم - بحث و مناظره کرده است۲ که حاصل این بگو مگوهای علمی و مناظرات کلامی وی، رویگردانی متکلمی چون ابن مملک جرجانی از اندیشه اعتزال به مذهب امامیه بوده است.۳
در منابع مقالاتنگاری و غیرمقالاتنگاری، چیز زیادی از آرا و افکار کلامی ابنجبرویه گزارش نشده است. تنها ابوالحسن اشعری (م.۳۲۴ق) در کتاب مقالات الاسلامیین در کنار دیدگاه هشامبن حکم و علیبن اسماعیل میثمی، از دیدگاه او در رابطه با مسئله ایمان و وعید سخن به میان آورده و نوشته است: «قومی از متأخرین امامیه (روافض) در زمان ما، ایمان را به همه طاعات و کفر را به همه معاصی تعریف میکنند و مسئله وعید را نیز پذیرفتهاند و به نظر آنها تأویلگرایانی که با تأویل خویش با حق مخالفت میورزند، از کفار محسوب میشوند و این دیدگاه ابن جبرویه میباشد».۴
این گزارش اشعری حاوی چند نکته مهم پیرامون شخصیت علمی و آرای کلامی ابنجبرویه عسکری است: اول اینکه او همانند معتزلیان برخلاف جمهور