211
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

ترک كرده است و آنگاه خلیفه او را به بصره باز گرداند.۱ می‌دانیم که واثق یکی از طرفداران سرسخت جریان کلامی معتزله - جریان رقیب امامیه - بوده است۲ و همچنین دانسته است که جدش هارون‌‌الرشید (م.۱۹۸ق) برخی متکلمان امامی را با خشونت زندانی و آواره کرده بود.۳ از این رو گمان می‌رود ابوعثمان مازنی به دلیل پیشینه سوء خلفای عباسی در برخورد با متکلمان شیعه، از گفت‌‌وگوی کلامی نزد خلیفه اعتزال‌‌گرا خودداری کرده است.

از شاگردان و پیروان کلامی ابوعثمان مازنی که به نوعی ادامه دهنده جریان کلامی هشام‌بن حکم می‌‌باشند، چیزی گزارش نشده است. با این حال می‌دانیم که او با اصحاب امامیه در ارتباط بوده است. گفته شده که حسن‌بن محمد‌بن جمهور عمی - از مشایخ امامیه در بصره - با مازنی در ارتباط بوده و از او اخباری را نقل کرده است.۴ همو که دیدگاهش را ابوالحسن اشعری در مقالات الاسلامیین راجع به موضوع بداء نقل کرده است.۵ همچنین مازنی با ابن ‌سکیت - از اصحاب امام هادی علیه السلام و شاعر مدافع اهل بیت علیهم السلام - مراوده و دوستی داشته است.۶

پیروان یونس‌بن عبدالرحمان در بصره

افزون بر حضور شاگردان هشام‌بن حکم مانند علی‌بن اسماعیل میثمی و حکم‌بن هشام‌بن حکم در بصره و فعالیت‌‌های کلامی آنها در آن دیار، یونس‌بن

1.. همان.

2.. ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۱۲۵- ۱۲۶.

3.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۳۸.

4.. شیخ مفید، الاختصاص، ص۱۹۴؛ علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۴۶، ص۱۳۰-۱۳۱، ج۲۱، ص۱۷.

5.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۹۲.

6.. زجاجی، مجالس العلماء، ص۲۳۰.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
210

آن است که چنین تکلیفی نماید. باز پرسش کردند که آیا بندگان توانایی انجام هر آنچه که اراده بکنند را دارند؟ فرمود: بندگان عاجز‌تر از آن می‌باشند».۱ البته او دید‌گاه‌های سایر عالمان غیر امامی درباره مسئله استطاعت را نیز انعکاس داده است.۲

به احتمال زیاد مازنی در بصره با معتزلیان درگیر بوده و دیدگاه وعید اعتزالی را برنمی‌تافته است، از این‌رو گمان می‌رود از سوی آنان به داشتن عقیده «ارجاء» متهم شده است، ۳ اتهامی که برخی دیگر از متکلمان امامی مخالفِ نظریه وعید با آن مواجه بودند؛۴ چه آنکه به نظر معتزلیان، مخالفان وعید، مرجئی می‌باشند.۵ مازنی در دفاع از مسئله امامت و حقانیت اهل بیت‌‌ علیهم السلام نیز فعال بوده؛ در این رابطه با نقل خبری، مصداق آیه شریفه (الَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ وَ ءاتَوُا الزَّکوة وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَر) را بنی‌هاشم معرفی كرده است.۶

ظاهراً ابوعثمان مازنی دو بار از سوی واثق خلیفه عباسی (م.۲۳۲ق) به سامرا فرا خوانده شده بود.۷ یک بار برای مسائل ادبی۸ و دیگر بار برای گفت‌‌وگوی مباحث کلامی.۹ او در سامرا به بحث پیرامون مسائل ادبی اكتفا كرد و درخواست واثق عباسی برای طرح مباحث کلامی را نپذیرفت و وانمود كرد كه بحث‌های كلامی را

1.. مزی، تهذیب الكمال، ج۲۱، ص۱۵۱-۱۵۲؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۹، ص۳۹۱.

2.. ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج۱۶، ص۴۷۳.

3.. حموی، معجم الادباء، ج۷، ص۱۰۸.

4.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۸۲-۲۸۳؛ ابن مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۱۱۴.

5.. منصورباللّه، الشافی، ج۱، ص۱۳۴.

6.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۴، ص۶۹، ۷۰؛ ابوعثمان به نقل بعضی از اشعار امام علی علیه السلام اهتمام ورزیده است. (ابن‌ شهر آشوب، مناقب آل ابی‌‌طالب، ج۳، ص۹۵-۹۶).

7.. قفطی، انباه الرواة، ج۱، ص۲۸۳-۲۸۴؛ او پیش از این نیز در زمان خلافت معتصم عباسی (م.۲۲۷ق) و واثق عباسی (م.۲۳۲ق) مسافرت‌‌هایی به بغداد و سامرا داشته است. (ابن‌عساكر، تاریخ مدینة دمشق، ج۵۴، ص۱۳۴؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۷، ص۹۷).

8.. ابن‌ندیم، الفهرست، ص۶۲.

9.. قفطی، انباه الرواة، ج۱، ص۲۸۳.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13642
صفحه از 478
پرینت  ارسال به