57
رفتار اخلاقی انسان با خود

در روایت دیگر، آن حضرت زمینه‌ها و مقدمات رفتار آگاهانه و اختیاری را، نبودن موانع محیطی و اجتماعی، برخورداری از سلامت جسمی، و رشد طبیعی و فیزیکی بدن می‌داند و متذکر می‌‌شود علی‌رغم آماده شدن همه این زمینه‌ها، شخص به انجام دادن رفتاری مجبور نمی‌شود بلکه در آخرین مراحل نیز خود او می‌‌تواند میان انجام‌دادن یا ترک رفتار، تصمیم بگیرد و فقط یکی را انتخاب کند.۱

امام باقر علیه السلام در حدیثی، وجود اختیار را بر اساس خطاب خداوند به حضرت موسی علیه السلام که در عهد قدیم آمده است نقل می‌‌فرماید:

فی التوراة مکتوب مسطور: یا موسی إنی خلقتک و اصطفیتک و قویتک، و أمرتک بطاعتی، و نهیتک عن معصیتی، فإن أطعتنی أعنتک علی طاعتی و إن عصیتنی لم أعنک علی معصیتی، و لی المنة علیک فی طاعتک، و لی الحجة علیک فی معصیتک:۲

در تورات نوشته شده است: ـ خداوند به موسی فرمود: ـ یا موسی، همانا من تو را آفریدم و برگزیدم و نیرومندت ساختم، آنگاه تو را به اطاعت از خود فرمان دادم و از مخالفت با من بازداشتم. پس اگر مرا اطاعت کنی، تو را بر اطاعت خویش یاری‌ات کنم؛ و اگر نافرمانی مرا در پیش گیری، تو را در این امر یاری نکنم. پس آنگاه که از من اطاعت کنی، من بر تو منت دارم ـ چون تو را یاری کرده‌ام ـ و هنگام گناه، از سوی من حجت بر تو تمام شده است ـ چون تو را از آن نهی کرده و در نافرمانی یاری‌ات نکرده‌ام.

وجود اختیار انسان در انجام‌دادن یا ترک واجبات و محرمات، در این حدیث شریف تبیین شده و وجود هر گونه تحمیل و اجبار در افعال اختیاری او منتفی شمرده شده است. بنابراین انتساب رفتارهای انسان به خود او به دلیل برخورداری از اختیار و توانمندی لازم برای انجام‌دادن یا ترک رفتارها آشکار است و قرآن کریم نیز این موضوع را با بیان توانمندی بشر برای شکر و سپاس از خدا، یا کفر ورزیدن به او و نعمت‌هایش،۳ وجود اراده و اختیار و نیز انتساب رفتارها به او یادآور شده است

1.. بحار الانوار: ج‌۵ ص‌۵۹ ح۱۰.

2.. همان: ج۵ ص۹ ح۱۲.

3.. (إِنَّا هَدَیناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراًً) انسان:۳؛ (وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أرادَ أنْ یذَّكَّرَ أوْ أرادَ شُكُوراً) فرقان: ۶۲.


رفتار اخلاقی انسان با خود
56

در امان بماند، از جمله اصول مسلّمی است که دست‌کم برای شیعیان و فرقه معتزله از اهل سنت، پذیرفته شده است. این گروه از مسلمانان بر این باورند که قرآن همه رفتارهای انسان را به خود او نسبت می‌دهد و فاعل خیر و شرِّ رفتارها را خود او می‌‌داند. به این معنا در آیات فراوانی از قرآن اشاره شده است. بنابراین، انسان موجودی برخوردار از اختیار در انتخاب است. توضیح آنکه یکی از پیش‏فرض‌های مهم در حوزه تکالیف شرعی و اخلاقی، قدرت و اختیار فاعل در انتخاب فعل و ترک آن است. بر این اساس، اگر شخصی به لحاظ تکوینی قدرت انجام‌دادن کاری را نداشته باشد، تکالیف شرعی و امر و نهی اخلاقی متوجه او نخواهد شد. ازاین‌رو ارسال رسل و انزال کتب، تکلیف و مسئولیت دینی (اعم از شرعی و اخلاقی)، و همچنین ثواب و عقاب و بهشت و دوزخ، همگی نشانه وجود اراده و اختیار در انسان است. همچنین رشد و تحول انسان در ابعاد معنوی و اخلاقی، مستند به وجود اراده است. و مقصود از اراده، برخورداری از توانایی روانی گزینش رفتار و انتخاب اعمال به طور آگاهانه و بدون اجبار و اکراه است و مفهوم آن نیز چیزی جز اختیار نیست. امام صادق علیه السلام عقلانی بودن ملامت و سرزنش در رفتار انسان را معیار تفکیک رفتار اختیاری و غیراختیاری ‌می‌داند و می‌‌فرماید:

ما استطعت ان تلوم العبد علیه فهو منه و ما لم ‌تستطع ان تلوم العبد علیه فهو من فعل الله. یقول الله تعالی للعبد: لم عصیت؟ لم فسقت؟ فهذا فعل العبد و لا یقول له: لم مرضت؟ لم قصرت؟ لم ابیضت؟ لم اسودت؟ لانه من فعل الله تعالی:۱

آنچه می‌‌توانی بنده را بر آن ملامت و سرزنش کنی، آن امر، از بنده صادر شده است و آنچه را نمی‌توانی بنده را بر آن سرزنش کنی، از افعال خداوند متعال است. خدای متعال به بنده می‌‌گوید: «چرا گناه کردی؟ چرا فسق ورزیدی؟» این فعل بنده است؛ ولی خدا به بنده نمی‌گوید: چرا مریض شدی؟ چرا کوتاه هستی؟ چرا سفید هستی؟ چرا سیاه هستی؟ چون همه اینها از افعال خدای متعال است.

1.. تفسیر القمی: ج۱ ص۲۲۷،‌ بحار الانوار: ج۵ ص‌۵۹ ح۱۰۹.

  • نام منبع :
    رفتار اخلاقی انسان با خود
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15421
صفحه از 327
پرینت  ارسال به