125
رفتار اخلاقی انسان با خود

خیرا فخیر، و إن شرا فشر.۱

علامه طباطبایی، بصیرت به نفس خود را به معنای رؤیت قلبی و ادراک باطنی می‌داند.۲ فیض کاشانی نیز شاهد بودن انسان بر رفتار خویش را عین آگاهی دانسته، می‌گوید:

حجّة بینة علی أعمالها لأنّه شاهد بها او عین بصیرة بها فلا یحتاج الی الانباء... و لو جاء بکلّ ما یمکن ان یعتذر به.۳

ابن‌کثیر دمشقی در تفسیر این آیه می‌نویسد:

أی هو شهید علی نفسه عالم بما فعله و لو اعتذر و أنکر، و کما قال تعالی: (اقْرَأْ کتابَک کفی‏ بِنَفْسِک الْیوْمَ عَلَیک حَسِیباً)۴۵

نکته دیگری که توجه به آن سودمند است، اینکه علم انسان به نفس خویش، در آگاهی به نفس خود و نیز رفتارش خلاصه نمی‌شود، بلکه امور دیگری همچون توانمندی جسمی، دوستی و دشمنی، احساسات و عواطف، یا برخی دیگر از امور فردی را نیز دربر می‌گیرد. روایات ذیل گواهی بر این ادعاست.

زراره می‌گوید: از امام صادق‌ علیه السلام پرسیدم: حدّ آن بیماری که افطار کردن روزه را بر صاحب آن بیماری مجاز می‌کند کجاست؟ قال، (بَلِ الْإِنْسانُ عَلی‏ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ) هو أعلم بما یطیق.۶

در این حدیث شریف، امام صادق علیه السلام انسان را بر حال و توان خود آگاه می‌داند و آگاهی او را به توان جسمی خود، برای اینکه روزه بگیرد یا افطار کند کافی می‌داند. این آگاهی از نوع معرفت شهودی است، نه از نوع شناخت از روی علائم و شواهد که برای پزشکان پس از معاینه معمولاً حاصل می‌شود. در روایت دیگر، باز امام صادق علیه السلام درباره اینکه کدام چُرت است که وضو را باطل می‌کند، به آیه شریفه پیشین اشاره کرده، معرفت و آگاهی نفس به خود را برای اینکه خوابیده است یا نه، کافی می‌شمارد. در این حدیث عبدالرحمن‌بن‌الحجاج می‌گوید:

1.. الکافی: ج۲ ص۲۹۴ ح۶.

2.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۲۰ ص۱۰۶.

3.. تفسیر الصافی: ج‏۵ ص۲۵۵.

4.. إسرا: ۱۴.

5.. تفسیر القرآن العظیم: ج‏۸ ص۲۸۵.

6.. مجمع البیان: ج۱۰ ص۵۹۹.


رفتار اخلاقی انسان با خود
124

فطری خویش نظر افکند؛ باشد که از این راه ایمان آورد و سعادتمند شود. در آیه ذیل نیز پرسش خداوند به گونه‌ای است که به انسان، شناختی را که در عالم ذر، با شهود خود و ادراک عبودیت خویش در مقابل پروردگارش کسب کرد، یاد آوری می‌کند:

(أ لَمْ أعْهَدْ إِلَیکمْ یا بَنِی آدَمَ أنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیطانَ إِنَّهُ لَکمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ * وَ أنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ * وَ لَقَدْ أضَلَّ مِنْکمْ جِبِلاًّ کثِیراً أ فَلَمْ تَکونُوا تَعْقِلُونَ).۱

ای آدم‌زادگان، آیا به شما سفارش ننمودم که شیطان را نپرستید زیرا روشن است که او دشمن بزرگ شماست؟! و مرا پرستش کنید، که این راه مستقیم (سعادت ابدی) است؟! و همانا]شیطان[بسیاری از شما نوع بشر را به گمراهی کشید، آیا تعقل نمی‌کنید؟!

از ویژگی‌های خودآگاهی فطری این است که برای همگان حاصل است و فقط توجه به آن می‌تواند آن‌ها را به این شناخت نائل سازد و به آنان در انتخاب رفتار صحیح یا اصلاح رفتارشان یاری رساند. قرآن کریم درباره علم حضوری آدمی بر نفس خویش می‌فرماید:

بل الانسان علی نفسه بصیرة و لو القی معاذیرة.۲

بلکه انسان به‌خوبی بر نفس خویش آگاه است، اگرچه عذرهایی بتراشد.

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که در تبیین این آیه فرموده است:

ما ینفع العبد یظهر حسنا و یستر سیئا؟ أ لیس إذا رجع إلی نفسه علم أنه لیس کذلک؟ و الله تعالی یقول: (بَلِ الْإِنْسانُ عَلی‏ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ) إن السریرة إذا صلحت قویت العلانیة.۳

عمربن‌یزید نیز می‌گوید: امام صادق علیه السلام این دو آیه: (بَلِ الْإِنْسانُ عَلی‏ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ وَ لَوْ ألْقی‏ مَعاذِیرَهُ) را قرائت کرد و سپس فرمود:

یا أبا حفص، ما یصنع الإنسان أن یتقرب إلی الله عز و جل بخلاف ما یعلم الله تعالی؟ إن رسول الله صلی الله علیه و اله کان یقول: من أسر سریرة رداه الله رداءها، إن

1.. یس: ۶۰ ـ ۶۲.

2.. قیامت: ۱۴ ـ ۱۵.

3.. الامالی، مفید: ص۲۱۴ ح۶.

  • نام منبع :
    رفتار اخلاقی انسان با خود
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15423
صفحه از 327
پرینت  ارسال به