گيرد، براى پدر است و آنچه در دومين قرار گيرد، براى مادر است و آنچه در سومين قرار گيرد، براى عموهاست و آنچه در چهارمين قرار گيرد، براى دايىهاست.۱
۲۵.امام صادق عليهالسلام: خداوند متعالى هرگاه اراده كند كسى را بيافريند، همه صورتهاى بين او تا آدم عليهالسلام را جمع مىكند.
سپس او را برصورت يكى از آنان مىآفريند. پس هرگز كسى درباره فرزند خود نگويد: اين، نه شبيه من است، نه شبيه هيچ يك از نياكان من.۲
۲ / ۳
نقش وراثت در اخلاق نوزاد
۲۶.امام على عليهالسلام: هر گاه كسى از بزرگوارى خانوادگى برخوردار باشد، برخورد او در پشتِ سر و پيشِ رو، بزرگوارانه است.۳
۲۷.امام على عليهالسلام: براى برآوردن نيازهايتان، نزد انسانهاى شرافتمندِ اصيل و داراى ريشههاى نيكو برويد ؛ چرا كه نيازِ شما نزد آنان بيشتر
1.. إنَّ اللّهَ عز و جل خَلَقَ لِلرَّحِمِ أربَعَةَ أوعِيَةٍ، فَما كانَ فِي الأوَّلِ فَلِلأبِ، وما كانَ فِي الثّاني فَلِلاُمِّ ، و ما كانَ فِي الثّالِثِ فَلِلعُمومَةِ، وَ ما كانَ فِي الرّابِعِ فَلِلخُؤُولَةِ الكافى : ج ۶ ص ۱۷ ح ۲ .
2.. إنَّ اللّهَ تبارَكَ وتعالى إذا أرادَ أن يَخلُقَ خَلقا جَمَعَ كُلَّ صورَةٍ بَينَهُ و بَينَ آدَمَ ، ثُمَّ خَلَقَهُ عَلى صُورَةِ إحداهُنَّ، فَلا يَقولَنَّ أحَدٌ لِوَلَدِهِ : هذا لا يُشبِهُني ولا يُشبِهُ شَيئا مِن آبائي كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۴۸۴ ح ۴۷۰۹ .
3.. إذا كَرُمَ أصلُ الرَّجُلِ كَرُمَ مَغيبُهُ و مَحضَرُهُ غرر الحكم : ح ۴۱۶۳ .