ایشان به اصلاب و ارحام پاک از آدم تا والد و والده مستقیمشان،۱ همچنین خلیفه و نور و حجت بودن ایشان - قابل تأیید با مجموعهای از دیگر احادیث است.
مضامین مندرج در روایت شماره ۱۲ از قبیل حجت بودن اهلالبیت علیهم السلام بر مخلوقات و اوتاد زمین بودن ایشان به فراوانی در روایات دیگر تکرار شدهاند.
روایت شماره ۱۵ علاوه بر خلقت نوری، مشتمل بر مضامین متعددی از قبیل اشتقاق اسمای پیامبر صلی الله علیه و الهو علی علیه السلاماز اسمای خداوند است که با مجموعهای از دیگر احادیث تأیید میشود.۲ موضوع اشتقاق اسمای اهلالبیت علیهم السلام از اسمای الهی در روایت شماره ۲۶ نیز بازگو شده است.
صرفنظر از مضمون کانونی خلقت نوری، مضامینی که در حدیث شماره ۱۷ آمده، از قبیل امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف و غیبت و قیام او و تطهیر زمین از ظلم و جور با مجموعهای از احادیث دیگر قابل تأیید است که در کتابهای مختلف، از جمله الغیبه نعمانی، الغیبه شیخ طوسی و کمال الدین شیخ صدوق به وفور یافت میشوند.
احادیث خلقت نوری در منابع سنی
گفتیم که هفت حدیث از احادیث خلقت نوری در منابع امامی در ابتدا یا انتهای سند به مشایخ و روات سنیمذهب میرسند (احادیث شماره ۱۵، ۲۵، ۳۰، ۳۲، ۳۳، ۳۴