71
خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین

باشد بر اینکه وی به دلیل محتوای روایاتی که نقل کرده، به رغم وثاقتش به ضعف متهم شده است. در ارزیابی رجالی درون مذهبی، اصل و پایه بودن منابع روایی و رجالی پیروان آن مذهب کاملاً معهود و مقبول است. اهل تسنن در ارزیابی رجالی روات نه تنها به همین شیوه متعهدند، بلکه سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌تر عمل می‌‌‌کنند و حتی برای صرف تأیید دیدگاه رجالیان خود، غالباً به منابع رجالی شیعه مراجعه نمی‌کنند.

اگر از ارزیابی رجالی درون مذهبی درگذریم ادعای اتخاذ روش فرامذهبی در ارزیابی رجالی پذیرفته نیست، مگر آنکه مدعی این روش مبانی و ارکان روش خود را دقیقاً بیان کرده باشد. برای نمونه مشخص کرده باشد که معیارش برای تمییز بین تضعیفات ناشی از محتوای مذهبی روایات راوی و تضعیفات ناشی از ضابط و ثقه نبودن خود راوی چیست.

صرف نظر از اشکالات روشی، مدعیات موردی مقاله مذکور نیز قابل خدشه است؛ مثلاً از قول رجالیان اهل تسنن، ابان بن‌‌‌ابی‌‌‌عیاش را متروک الحدیث خوانده است؛ در حالی‌که در منابع سنّی در دسترس، ۱۳۸ راوی - که در میان ایشان روات برجسته‌‌‌ای نیز حضور دارند - ۲۶۰ روایت از وی نقل کرده‌‌‌اند،۱ حال آنکه تعداد کل روایات برخی از روات کتب معتبر اهل تسنن، نظیر بخاری، به مراتب کمتر از این تعداد است. بنابراین، باید گزارش‌‌‌های ترک احادیث ابان را به نحوی فهمید که با واقعیت مذکور قابل جمع باشد؛ مثلاً آن را نظرگاه برخی از محدثان دانست که احیاناً به دلیل تفرد در نقل برخی احادیث و نقل احادیث به اصطلاح «منکر»، از نقل احادیث وی سرباز زده‌‌‌اند.۲

راوی مستقیم این روایت از امام علیه السلام‏، سلیم بن‌‌‌قیس هلالی است که به گفته آیت‌‌‌اللّه خویی، ثقه و ارجمند بوده است.۳ از این رو می‌‌‌توان سند این حدیث را

1.. این اطلاعات با استناد به نرم افزار جوامع الکلم بیان شده است.

2.. ابن عدی، الکامل فی ضعفاء الرجال، ص۳۸۱، ۳۸۶.

3.. خویی، معجم‏ رجال ‏الحديث، ج۸، ص۲۲۰. برخی از نویسندگان شواهد تاریخی را برای اثبات وجود خارجی سلیم بن‌‌‌قیس کافی ندانسته و در وجود خارجی وی تردید کرده‌‌‌اند (جلالی، «پژوهشی درباره سلیم بن‌قیس هلالی»، ص۸۹- ۱۲۶). این دیدگاه درست نیست؛ زیرا علاوه بر منابع حدیثی، در منابع رجالی و فهرستی شواهد کافی بر وجود خارجی وی وجود دارد. الهی خراسانی، «نقدی بر مقالۀ پژوهشی درباره سلیم بن‌قیس هلالی»، ص۱۰۶-۱۲۲؛ غروی نائینی، «نگاهی به جایگاه سلیم بن‌‌‌قیس در کتاب‌‌‌های حدیثی و رجالی»، ص۱۵۹- ۱۸۸؛ بابایی و نخعلی، «در جستجوی سلیم بن‌قیس هلالی»، )ص۱۳-۵۴).


خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
70

سند، همگی از روات موثق‌‌‌اند و گاه از بزرگان روات معرفی شده‌‌‌اند. راوی دیگر این سند، ابان ابن‌‌‌ابی‌‌‌عیاش است که شیخ طوسی او را تابعی ضعیف دانسته۱ و ابن‌غضائری او را متهم به وضع کرده است.۲ با این حال، می‌‌‌دانیم که فرد ثقه و وجیهی همچون عمر بن‌‌‌اذینه حدود ۸۰ روایت (البته با احتساب مکررات احتمالی) از حدود ۳۶۴ حدیثش در آثار صدوق و ۲۷ روایت از ۳۸۵ روایت در کتاب کافی را از ابان‌‌‌بن‌‌‌ابی‌‌‌عیاش نقل کرده است. این در حالی است که عمر بن‌‌‌اذینه اکثر قریب به اتفاق احادیث دیگرش از غیر معصوم را از روات بزرگی نظیر زراره و محمد بن‌‌‌مسلم نقل کرده است. بنابراین، داوری‌‌‌های متأخر رجالی نمی‌‌‌تواند به یکباره اعتبار کل احادیث ابان بن‌‌‌ابی‌‌‌عیاش را زیر سؤال ببرد. مامقانی و نمازی شاهرودی ابان بن‌‌‌ابی‌‌‌عیاش را ممدوح و حتی ثقه دانسته‌‌‌اند.۳

نویسنده‌‌‌ای در مقاله خود تلاش کرده با استناد به سخنان رجالیان سنی، به‌ویژه شعبة بن‌‌‌حجاج، ابان بن‌‌‌ابی‌‌‌عیاش را دروغ‌‌‌گو، متکبر و حق‌‌‌ناپذیر معرفی کند.۴ این شیوه ارزیابی رجالی خروج از روش رجالی شیعه است. در رجال شیعه منبع ارزیابی راویان عبارت است از جایگاه راوی در میان محدثان و رجالیان شیعه. منابع رجالی سنّی در صورت همسویی با منابع رجالی شیعه، فقط به عنوان شاهد قابل استنادند. فراتر از آن، گاه اصرار منابع رجالی سنّی بر ضعف یک راوی شیعی می‌‌‌تواند مؤیدی

1.. شیخ طوسی، رجال، ص۱۶۴.

2.. ابن‌‌‌غضائری، رجال، ص۳۶.

3.. مامقانی، تنقيح المقال فى علم الرجال، ج‏۳، ص۶۸- ۷۱؛ نمازی شاهرودی، مستدركات علم رجال الحديث، ‏ج‏۱، ص۸۳ .

4.. جلالی، «راوی کتاب سلیم بن‌‌‌قیس بر ترازو»، ص۱۴۲-۱۵۰،۱۵۵. بهتر بود که نویسنده محترم مقاله به داوری رجالی درباره ابان اکتفا می‌‌‌کرد و داوری اخلاقی نمی‌‌‌کرد؛ چراکه در منابع سنّی درباره اینکه وی فردی صالح و اهل شب‌‌‌بیداری و روزه‌‌‌داری و عبادات بوده است، اختلاف نظری وجود ندارد. حتی برخی گزارش‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد که وی در عین آراستگی ظاهری، باطناً نیز به مراتب از مدعیان زهد و تقوا، همچون مالک بن‌‌‌دینار، متواضع‌‌‌تر و پاک‌‌‌تر بوده است (ذهبی، میزان الاعتدال فی نقد الرجال، ج۱، ص۱۲۴).

  • نام منبع :
    خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    1398
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    انتشارات دارالحدیث
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20622
صفحه از 319
پرینت  ارسال به