حدیث دوازدهم
متن: «...إِنَّ اللّه جَلَّ وَ عَزَّ خَلَقَ خَلْقاً مِنْ خَلْقِهِ فَجَعَلَهُمْ حُجَجاً عَلَى خَلْقِهِ فَهُمْ أَوْتَادٌ فِي أَرْضِهِ قُوَّامٌ بِأَمْرِهِ نُجَبَاءُ فِي عِلْمِهِ اصْطَفَاهُمْ قَبْلَ خَلْقِهِ أَظِلَّةً عَنْ يَمِينِ عَرْشِهِ...».
منبع: کلینی، الكافی، ج۶، ص۲۵۶.
سند: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا > أَحْمَدَ بْنِمُحَمَّدِ بْنِخَالِدٍ > مُحَمَّدِ بْنِعَلِيٍّ > مُحَمَّدِ بْنِالْفُضَيْلِ > أَبِيحَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ > أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَعَلِيٍّ علیه السلام.
اعتبار سنجی: در انتهای سند «عدة من اصحابنا» قرار دارد. در میان عدهای که کلینی به واسطه آنها از احمد بنمحمد بنخالد برقی نقل میکند، راویان بزرگی همچون علی بنابراهیم بنهاشم قمی و محمد بنیحیی العطار قرار دارند۱ که تردیدی در اعتبارشان نیست. رجالیان متقدم، احمد بنمحمد بنخالد برقی را نیز ثقه معرفی کردهاند، هر چند بر او خرده گرفتهاند که از راویان ضعیف بسیار حدیث نقل کرده است.۲ بنا بر این، هیچ روایتی به دلیل حضور وی در زنجیره سند ضعیف محسوب نمیشود و تنها باید راوی بعد از او را بررسی کرد. محمد بنعلی، معروف به ابوسمینه، را نجاشی ضعیف و فاسد الاعتقاد خوانده۳ و شیخ طوسی برخی از روایاتش را تخلیط و غالیانه دانسته است.۴
1.. علامه حلی، ترتیب خلاصة الأقوال في معرفة الرجال، ص۴۸۱؛ ابنشهیر ثانی، منتقى الجمان فى احاديث الصحاح و الحسان، ج۱، ص۴۳. برای تحقیقی گسترده درباره «عدة من اصحابنا» در سخنان کلینی نک: العمیدی الحسینی، «العدد فی أسانید الکافی الشریف للامام الکلینی »، ص۱۶-۶۹.
2.. نجاشی، رجال، ص۷۶؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۵۱؛ ابنغضائری، رجال، ص۳۹.
3.. نجاشی، رجال، ص۳۳۳.
4.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۴۱۲.