63
خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین

حدیث یازدهم

متن: ‏«...جَابِرُ بْنُ عَبْدِاللّه الْأَنْصَارِيُّ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللّه هَذِهِ حَالُنَا فَكَيْفَ حَالُكَ وَ حَالُ الْأَوْصِيَاءِ بَعْدَكَ فِي الْوِلَادَةِ فَسَكَتَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و الهمَلِيّاً ثُمَّ قَالَ يَا جَابِرُ لَقَدْ سَأَلْتَ عَنْ أَمْرٍ جَسِيمٍ لَا يَحْتَمِلُهُ إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ إِنَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الْأَوْصِيَاءَ مَخْلُوقُونَ مِنْ نُورِ عَظَمَةِ اللّه جَلَّ ثَنَاؤُهُ‏ يُودِعُ اللّه أَنْوَارَهُمْ أَصْلَاباً طَيِّبَةً وَ أَرْحَاماً طَاهِرَةً يَحْفَظُهَا بِمَلَائِكَتِهِ وَ يُرَبِّيهَا بِحِكْمَتِهِ وَ يَغْذُوهَا بِعِلْمِهِ فَأَمْرُهُمْ يَجِلُّ عَنْ أَنْ يُوصَفَ وَ أَحْوَالُهُمْ تَدِقُّ عَنْ أَنْ تُعْلَمَ لِأَنَّهُمْ نُجُومُ اللّه فِي أَرْضِهِ وَ أَعْلَامُهُ فِي بَرِيَّتِهِ وَ خُلَفَاؤُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ أَنْوَارُهُ فِي بِلَادِهِ وَ حُجَجُهُ عَلَى خَلْقِهِ يَا جَابِرُ هَذَا مِنْ مَكْنُونِ الْعِلْمِ وَ مَخْزُونِهِ فَاكْتُمْهُ إِلَّا مِنْ أَهْلِهِ».

منبع: شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج ۴، ص ۴۱۴- ۴۱۵.

سند: مُحَمَّدُ بْنُ‌‌‌عَلِيٍّ الْكُوفِي > إِسْمَاعِيلَ بْنِ‌‌‌مِهْرَانَ > مُرَازِمٍ > جَابِرِ بْنِ‌‌‌يَزِيدَ > جَابِرِ بْنِ‌‌‌عَبْدِاللّه الْأَنْصَارِيِّ > رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و اله.

اعتبار سنجی: درباره وثاقت محمد بن‌‌‌علی الکوفی، که همان ابوسمینه است، در ذیل حدیث ۱۲ سخن خواهیم گفت. اسماعیل بن‌‌‌مهران را نیز نجاشی۱ و شیخ طوسی۲ توثیق کرده‌‌‌اند و همان‌‌‌طور که آیت‌‌‌اللّه خویی بیان کرده، تردید در وثاقت او روا نیست.۳ راوی دیگر، مرازم است که شیخ طوسی۴ و نجاشی۵ توثیقش کرده‌‌‌اند.

نتیجه: روایت به لحاظ سندی معتبر است.

1.. نجاشی، رجال،‏ ص۲۶.

2.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۷.

3.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۳، ص۱۹۴.

4.. شیخ طوسی، رجال، ص‏۳۴۲.

5.. نجاشی، رجال، ص‏۴۲۴.


خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
62

گروهی غالیانه تلقی می‌‌‌شده است.۱

بر این اساس، می‌‌‌توان از سد اتهاماتی که برخی از رجالیان متقدم برای محمد بن‌‌‌سنان ذکر کرده‌‌‌اند عبور کرد و اعتمادپذیری وی در نقل احادیث را پذیرفت.۲

درباره وثاقت مفضل بن‌‌‌عمر در ذیل حدیث شماره ۸ بحث شد. در ابتدای سند، جابر بن‌‌‌یزید جعفی قرار دارد. آیت‌‌‌اللّه خویی و بسیار مفصل‌‌‌تر از او، مامقانی با گزارش و تحلیل سخنان رجالیان متقدم درباره وی، نتیجه گرفته‌‌‌اند که او ثقه و از اصحاب خاص امام معصوم بوده است.۳ از جمله شواهد ثقه بودن جابر مواضعی است که رجالیان اهل تسنن درباره وی اتخاذ کرده‌‌‌اند. بیشتر معاصران سنی‌‌‌مذهب جابر بر راست‌‌‌گویی و جلالت قدر وی تأکید ورزیده‌‌‌اند؛ اما در طول زمان با روشن‌‌‌تر شدن مرزبندی‌‌‌های مذاهب و برملا شدن عقاید شیعی جابر، افراد بیشتری از اهل تسنن او را جرح کرده‌‌‌اند.۴

نتیجه: سند روایت به دلیل ناشناخته بودن محمد بن‌‌‌عبداللّه ضعیف است؛ آنچه می‌‌‌تواند درجه‌‌‌ای، هر چند پایین، از اعتبار را برای این حدیث به‌بار آورد، آن است که برخی عالمان رجال، احادیث کتب دو راوی انتهایی، احمد بن‌‌‌ادریس القمی و حُسَيْنُ بن‌‌‌عبیداللّه سهل القمی، را صحیح دانسته‌‌‌اند. اگر شاهدی بر اندراج این حدیث در آن دو منبع ارائه شود، می‌تواند مایه اعتبار این حدیث تلقی شود.

1.. مامقانی، تنقيح المقال فى علم الرجال، ج۲، ص۲۵۴-۲۵۵، ۲۹۷- ۳۰۵ .

2.. درباره وثاقت محمد بن‌‌‌سنان تک‌‌‌نگاری‌های جامعی وجود دارند. (نک: مهدوی‌‌‌راد و جباری، «محمد بن‌سنان از ورای دیدگاه‌‌‌ها»؛ ستوده، «محمد بن‌‌‌سنان؛ کاوشی در وثاقت و تضعیف»؛ عرب و نقی‌‌‌زاده «بازکاوی اعتبار رجالی محمد بن‌‌‌سنان»). تا جایی که نگارنده می‌‌‌داند مفصل‌‌‌ترین بحث درباره وثاقت محمد بن‌‌‌سنان را کلباسی (۱۲۶۱ق) انجام داده است (کلباسی، الرسائل الرجالیة، ج۳، ص۵۹۱-۶۹۲).

3.. خویی، معجم‏ رجال ‏الحديث، ج۴، ص۲۵؛ مامقانی، تنقيح المقال فى علم الرجال (ط الحديثة)، ج‏۱۴، ص۱۳- ۹۷.

4.. کریمی و طاووسی مسرور، «بررسی دیدگاه‌‌‌های رجالی اهل سنت درباره جابر جعفی»، ص۲۰۰.

  • نام منبع :
    خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    1398
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    انتشارات دارالحدیث
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19924
صفحه از 319
پرینت  ارسال به