است که نام پدر او عمران بوده است، نه عبداللّه؛ چراکه محمد بنابیعبداللّه روایات فراوانی (۱۳۷ روایت در آثار صدوق با احتساب مکررات احتمالی) را مستقیماً از موسی بنعمران نقل کرده است، بی آنکه حتی یک بار به جای آن، موسی بنعبداللّه به کار ببرد. در هر حال، اعتماد دو راوی ثقه و دارای وجاهت، همچون محمد بنأبيعبداللّه كوفی و محمد بناسماعیل، به موسی بنعمران به منزله توثیق او است.
مامقانی از اینکه موسی بنعمران زیارت جامعه را نقل کرده دریافته که او امامی صحیح الاعتقاد و اهل علم و فضل بوده است و نتیجه گرفته که روایات وی مقبولاند.۱ علامه مجلسی نیز سند زیارت جامعه را از صحیحترین سندها معرفی کرده است.۲
نتیجه: روایت به لحاظ سندی معتبر است.
حدیث پنجم
متن: «... إِنَّ اللّه الْعَزِيزَ الْجَبَّارَ عَرَجَ بِنَبِيِّهِ صلی الله علیه و الهإِلَى سَمَائِهِ سَبْعاً قَالَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و اله... ثُمَّ زَادَنِي رَبِّي تَعَالَى أَرْبَعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ النُّورِ لَا تُشْبِهُ الْأَنْوَارَ الْأُوَلَ وَ زَادَنِي حَلَقاً وَ سَلَاسِلَ ثُمَّ عُرِجَ بِي إِلَى السَّمَاءِ الثَّالِثَةِ فَنَفَرَتِ الْمَلَائِكَةُ إِلَى أَطْرَافِ السَّمَاءِ وَ خَرَّتْ سُجَّداً وَ قَالَتْ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ مَا هَذَا النُّورُ الَّذِي يُشْبِهُ نُورَ رَبِّنَا فَقَالَ جَبْرَئِيلُ علیه السلام أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه أَشْهَدُ أَنَ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه فَاجْتَمَعَتِ الْمَلَائِكَةُ وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ... ثُمَّ زَادَنِي رَبِّي تَعَالَى أَرْبَعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ النُّورِ لَا تُشْبِهُ شَيْئاً مِنْ تِلْكَ الْأَنْوَارِ... ثُمَّ اجْتَمَعَتِ