احادیث وی.۱ بر این اساس، میتوان برای وی درجهای از وثاقت را اثبات کرد. راوی منتهی به معصوم، مرازم است که شیخ طوسی۲ و نجاشی۳ او را توثیق کردهاند.
نتیجه: روایت به لحاظ سندی معتبر است.
حدیث سوم
متن: «إِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ أَوْضَحَ بِأَئِمَّةِ الْهُدَى مِنْ اهل بَيْتِ نَبِيِّنَا عَنْ دِينِهِ وَ أَبْلَجَ بِهِمْ عَنْ سَبِيلِ مِنْهَاجِهِ وَ فَتَحَ بِهِمْ عَنْ بَاطِنِ يَنَابِيعِ عِلْمِهِ... تَسْتَهِلُّ بِنُورِهِمُ الْبِلَادُ وَ يَنْمُو بِبَرَكَتِهِمُ التِّلَادُ.. فَالْإِمَامُ هُوَ الْمُنْتَجَبُ الْمُرْتَضَى وَ الْهَادِي الْمُنْتَجَى وَ الْقَائِمُ الْمُرْتَجَى اصْطَفَاهُ اللّه بِذَلِكَ وَ اصْطَنَعَهُ عَلَى عَيْنِهِ فِي الذَّرِّ حِينَ ذَرَأَهُ وَ فِي الْبَرِيَّةِ حِينَ بَرَأَهُ ظِلًّا قَبْلَ خَلْقِ نَسَمَةٍ عَنْ يَمِينِ عَرْشِهِ...».
منبع: کلینی، الکافی، ج۱، ص ۲۰۳- ۲۰۴.
سند: مُحَمَّدُ بْنُيَحْيَى العطار>أَحْمَدَ بْنِمُحَمَّدِ بْنِعِيسَى > الْحَسَنِ بْنِمَحْبُوبٍ > إِسْحَاقَ بْنِغَالِبٍ > أَبِيعَبْدِاللّه جعفر الصادق علیه السلام.
این روایت را، که امام را پیش از آفرینش مابقی مخلوقات یا انسانها دارای وجودی ظلی در یمین عرش میداند، جزو روایات خلقت نوری محسوب داشتیم؛ چراکه همانطور که قبلاً اشاره شد، اصطلاح ظل که در این روایت آمده با اصطلاح «ظل النور» که در روایت شماره ۱۰، بر امامان اطلاق شده قابل تطبیق است و حلقه واسط اول ما خلق اللّه بودن، در این روایت بر ظل و در آن روایت بر ظل النور تطبیق