۰.«پیامبر صلی الله علیه و الهاولین پیامبری بود که با او میثاق بسته شد و آخرین پیامبری است که مبعوث شد. خدایا تو نور او را در دریای فضیلت فرو بردی... و آن نور را در صلبهای پاک به ودیعت نهادی و به ارحام مطهره منتقل کردی....۱
در زیارت امام حسین علیه السلامنیز آن حضرت همچون نوری تصویر شده که در اصلاب و ارحام پاک در حال انتقال بوده است.۲ علاوه بر خلقت نوری، فضائل والامرتبه زیادی برای اهلالبیت علیهم السلامدر زیارات منقول وی به چشم میخورد؛ مثلاً در این کتاب در زیارت امیر المؤمنین علیه السلامبه آن حضرت با این عناوین سلام داده میشود: حافظ سر خدا، امضاکننده حکم خدا، آشکارکننده اراده خدا، موضع مشیت خدا، اولین کسی که خداوند ابداعش کرد، حجت بر همه مخلوقات خدا، نور شعشعانی، نور الانوار، مشتق از نور خدا، چشم بیدار خدا که هیچ چیز بر او پنهان نیست، گوش شنوای خدا، قلب خدا که بر همه چیز احاطه دارد.۳
توصیف ابنطاووس از ابنالمشهدی با عنوان «المحدث الاخباری»۴ این احتمال را تقویت میکند که وی فهمی ظاهرگرایانه از روایات داشته و در نتیجه قائل به خلقت نوری اهلالبیت علیهم السلامبوده است.
از طرف دیگر، میدانیم که ابنالمشهدی آشنایی کاملی با آرای مدرسه کلامی بغداد داشته و در طریق اجازه کتب کلامی مدرسه بغداد، نظیر آثار شیخ مفید و سید مرتضی، قرار دارد.۵ بنابراین، این احتمال وجود دارد که وی بنابر مذاق حدیثی- اخباری خود و بر خلاف بغدادیان، به تأویل عبارات زیارات و انکار وجود پیشین نپرداخته است.