احادیث امام حسن عسکری علیه السلامسند ذکر میکند؛ چراکه به اندازه مابقی احادیث مشهور نیستند.۱ اشاره وی به قاعده لطف و قبح تکلیف بما لایطاق۲ نشان پیروی وی از عقلگرایی بغداد است. با این حال، وی در کتاب خود تعداد قابل توجهی از روایات خلقت نوری و روایات قریب الافق با آنها را آورده است. از جمله:
الف) روایتی که میگوید نور ابوطالب از همان نور اهلالبیت علیهم السلاماست که دو هزار سال پیش از آدم آفریده شد؛۳
ب) روایتی طولانی از سلیم بنقیس که در آن از آفرینش نور پیامبر صلی الله علیه و الهو اهلالبیت علیهم السلاماز نور خدا ۱۴ هزار سال پیش از خلقت آدم خبر میدهد.۴ فقرهای که او از سلیم نقل میکند در کتاب سلیم نیز موجود است؛۵
ج) روایتی که میگوید پیامبر صلی الله علیه و الهو اهلالبیت علیهم السلام۱۴ هزار سال پیش از خلقت آدم نوری در حضور خداوند بودند و بعد از آفرینش آدم در صلب او قرار گرفتند و همراه او هبوط کردند. این نور در سفینه در صلب نوح بود و هنگام افکنده شدن به آتش در صلب ابراهیم بود و همینطور در اصلاب و ارحام مطهره منتقل میشد؛۶
د) روایتی که از چیره شدن نور ابوطالب در قیامت بر همه انوار جز انوار اهلالبیت علیهم السلامخبر میدهد؛ چراکه نور ابوطالب از همان نور اهلالبیت علیهم السلاماست که خداوند دو هزار سال پیش از آدم آفرید؛۷
ھ) روایتی که میگوید دلیل قبله قرار گرفتن آدم برای سجده ملائک اشتمال آدم