271
خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین

فتّال مشخص نکرده که کدام روایات به ظاهر دلالت بر مذهب حشو دارند و نیازمند تأویل‌‌‌اند، ولی تصریحاتی که در لابه‌‌‌لای روایات به موضع کلامی خود دارد - نظیر تصریح به نظری و اکتسابی بودن معرفت و وجوب نظر،۱ خروج افعال انسان از حیطه قضا و قدر و خلق الهی با این استدلال که یک فعل نمی‌‌‌تواند دو فاعل داشته باشد۲ و استدلال برای لزوم امامت از طریق قاعده لطف۳ - نشان از آن دارد که وی در کل از آموزه‌‌‌های مکتب کلامی بغداد پیروی می‌‌‌کند. بر این اساس، می‌‌‌توان حدس زد که قول به وجود پیشین اهل‌البیت علیهم السلامو دیگر انسان‌‌‌ها را قبول ندارد.

با این حال کاملاً روا است که بیندیشیم فتّال تا حدودی با مدرسه کلامی بغداد زاویه پیدا کرده باشد. سخت‌‌‌گیری متکلمان بغداد، که احادیث آحاد را جز با قرائن قطعی موجب علم نمی‌‌‌دانستند، در اینجا نمودی ندارد. وی بخش اعظم کتاب را به نقل احادیث در موضوعات اعتقادی اختصاص داده است. او در این کتاب اسناد همه احادیث، حتی احادیث اعتقادی، را با این استدلال حذف کرده که در صورت شهرت خبر، ذکر اسناد کاری عبث است (فإن الأسانيد لا طائل فيها إذا كان الخبر شائعا ذائعا).۴

به نظر می‌‌‌رسد که اهتمام به حدیث خصیصه فتّال نبوده، بلکه سنتی بوده که ریشه در تلاش‌‌‌های حدیثی شیخ صدوق دارد. عالمان ری به پیروی از شیخ صدوق در تلاش بودند که احادیث بیشتری را از مشایخ شیعه و سنّی اخذ و در کتب خود درج کنند. از این رو، احادیثی را گرد آورده‌‌‌اند که هم صدوق و هم متکلمان بزرگ بغداد، که محدثان بزرگی نیز بوده‌‌‌اند، از قلم انداخته‌‌‌اند. شاهد این مدعا آن است که شیخ منتجب‌‌‌الدین تعداد قابل توجهی از عالمان ری را با لقب حافظ می‌‌‌ستاید؛

1.. فتال نیشابوری، روضه الواعظین، ج۱، ص۲۰.

2.. همان، ج۱، ص۳۰.

3.. همان، ج۲، ص۲۶۱.

4.. همان، ج۱، ص۱.


خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
270

خواند و شهادت به وحدانیت خدا داد. سپس صحف آدم و تورات و زبور و انجیل و قرآن را از اول تا آخر قرائت کرد و به گفت‌‌‌وگو با من مشغول شد و در نهایت دوباره به حال طفولیت خود برگشت.۱ به احتمال قوی منبع فتّال برای نقل این حدیث الهدایة الکبری نوشته خصیبی است که عین این حدیث را نقل کرده است.۲

در ابتدا، نقل وافر این احادیث از سوی فتّال نیشابوری، احتمال باور وی به خلقت نوری پیشین اهل‌البیت علیهم السلام را پیش می‌‌‌کشد. فراتر از آن، نقل حدیث فوق از الهدایة الکبری حتی می‌‌‌تواند حاکی از نزدیکی فکری وی به خط غلو تعدیل‌‌‌شده باشد؛۳ اما این گشاده‌‌‌دستی در نقل احادیث از منابع شبه غالیانه نباید ما را از این هشدار فتّال نیشابوری در آغاز و انجام کتابش غافل کند که وی در عین نقل اخباری که ظاهرشان به تعبیر خودش، مذهب «حشو» است، آنها را نه بر ظاهر، بلکه بر معنایی حمل می‌‌‌کند که منطبق بر اصول و دلایل عقول است.۴ گویا مراد وی از مذهب حشو، گرایشی در کلام امامیه است که دقیقاً به ظاهر اخبار اخذ می‌‌‌کند. این کاربرد برای مذهب حشو در امتداد کاربرد شیخ مفید است که در مقام رد نظر صدوق در تقدم خلقت ارواح دارای شعور بر ابدان، این نظر را به «حشویة الشیعه» نسبت می‌‌‌دهد.۵

1.. فتال نیشابوری، روضه الواعظین، ج۱، ص۸۳-۸۴.

2.. خصیبی، الهدایة الکبری، ص۹۹-۱۰۱.

3.. در خصیبی، الهدایة الکبری می‌‌‌توان شواهدی بر گرایش غالیانه مؤلف یافت، نظیر آنکه برای محمد بن‌‌‌نصیر نمیری، که از غلات بوده (خویی، معجم‏ رجال ‏الحديث، ج۱۷، ص۲۹۹- ۳۰۱) به عنوان راوی و یار نزدیک امامان جایگاهی رفیع در نظر گرفته شده است. همچنین روایاتی نقل شده که بوی غلو می‌‌‌دهد، نظیر روایتی که امامان علیهم السّلام را کائن غیر مکون و ازلی می‌‌‌داند و موجود بودن و محدود بودن ایشان را نفی می‌‌‌کند (خصیبی، الهدایة الکبری، ص۴۳۳)؛ اما از طرف دیگر، همین کتاب با مذمت عبداللّه بن‌‌‌سبا، قول به ربوبیت اهل‌البیت علیهم السلام را نفی می‌‌‌کند (همان، ص۴۳۲).

4.. فتال نیشابوری، روضه الواعظین، ج۱، ص۱؛ ج‏۲، ص۵۱۰.

5.. شیخ مفید، تصحيح اعتقادات الإمامية، ص۸۱-۸۴.

  • نام منبع :
    خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    1398
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    انتشارات دارالحدیث
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20147
صفحه از 319
پرینت  ارسال به