پیوستگی و وابستگی کلام مدرسه ری به کلام مدرسه بغداد میتواند احتمال قول ایشان به نفی را تقویت کند.
عبدالرحمن بناحمد خزاعی (زنده در قرن ششم)
عبدالرحمن بناحمد خزاعی در میان چهل حدیثی که با سند متصل از مشایخ خود در کتاب الاربعین عن الاربعین فی فضائل علی امیرالمؤمنین نقل میکند، هیچ حدیث خلقت نوری و هیچ روایتی که از عوالم پیشین سخن بگوید را نیاورده است؛ اما به موجب حدیث شانزدهم،۱ که از گفتوگوی خداوند با آدم خبر میدهد، خداوند به آدم گفت که اگر اراده آفرینش دو نفر از فرزندان آدم در آخر الزمان را نداشت او را خلق نمیکرد. در این حدیث آدم میبیند که اسم محمد صلی الله علیه و الهو علی علیه السلام در زیر عرش نوشته شده است. این روایت میتواند به صورت ضمنی مشعر بر نفی خلقت پیشین اهلالبیت علیهم السلام باشد؛ زیرا از خلقت ایشان در آینده خبر میدهد.
منتجبالدین رازی (۵۰۴- ۵۸۵ق)
شخصیت دیگر شیخ منتجبالدین، نوه شمسالاسلام حسن بنحسین بنبابویه، است که ولادتش در سال ۵۰۴ و وفاتش بعد از سال ۵۸۵ رخ داده است.۲ کتاب الفهرست و الاربعون عن الاربعین از آثار او است. وی در الاربعون عن الاربعین در میان چهل روایتی که در فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرده، هیچ حدیث خلقت نوری را نگنجانده است.