همچون معالم العلماء، مناقب آل ابی طالب و متشابه القرآن و مختلفه در دسترس است. وی در تفسیر آیه ذرّ و غیره وجود پیشین انسانها در عالم ذرّ را انکار میکند و استناد به این آیه و نیز روایت «الارواح جنوده مجنده» برای اثبات عالم ذرّ را به حشویه نسبت میدهد.۱
همسویان با مبانی منکران
دسته دیگری از عالمان ری را، بهرغم آنکه سخنی درباره عوالم پیشین از ایشان نقل نشده، میتوان در زمره مخالفان گنجاند؛ چراکه سخنان صریحشان در دیگر ابواب کلامی نشان از پیرویشان از عقلگرایی مکتب بغداد دارد. بر این اساس، بهشدت محتمل است که درباره عوالم پیشین نیز، به پیروی از متکلمان بغداد، نظری منفی داشته باشند. نام این دسته از عالمان عقلگرا چنین است:
محمد بنحسن مقری نیشابوری (زنده در میانه قرن ششم)
مقری نیشابوری که در طبقه دوم قرار دارد، نویسنده کتاب التعلیق است. تاریخ ولادت و وفات وی دقیقاً مشخص نیست؛ اما میدانیم که قطبالدین راوندی، که در سال ۵۷۳ از دنیا رفته،۲ او را دیده و از او روایت کرده است.۳ از این رو، احتمالاً در میانه قرن شش از دنیا رفته است. التعلیق کتابی کلامی با رویکردی عقلی است که ادبیات آن، آثار کلامی مدرسه بغداد را تداعی میکند؛ مثلاً معرفت خداوند را کسبی دانسته و قائل به وجوب نظر برای تحصیل معرفت شده است.۴ در باب خلق
1.. ابن شهرآشوب مازندرانی، متشابه القرآن و مختلفه، ج۱، ص۸-۹.
2.. موحد ابطحی، در: قطبالدین راوندی، الخرائج و الجرائح، مقدمه محقق، ج۱، ص۷.
3.. همان، ج۲، ص۷۹۵؛ قطبالدین راوندی، الدعوات، ص۲۷.
4.. مفری نیشابوری، التعلیق، ص۱۲۴.