چهارده معصوم، ۱۴ هزار سال قبل از مخلوقات.۱ احتمال دارد که وی برای این قبیل روایات تأویلی نظیر تأویلات شیخ مفید۲ را در نظر میگرفته است.
بدین ترتیب، میتوان گفت که وی با عالم ذرّ بهصراحت مخالف است؛ اما مخالفت صریحی با خلقت نوری اهلالبیت علیهم السلام ندارد.
گفتنی است که فرزند فضل بنحسن طبرسی، ابونصر حسن بنفضل بنحسن طبرسی، صاحب کتاب مکارم الأخلاق و نوه او ابوالفضل علی بنحسن بنفضل طبرسی، صاحب کتاب نثر اللئالی و مشکاة الانوار است که در تکمیل کتاب مکارم الاخلاق نگاشته شده است. در هیچ کدام از این سه کتاب پدر و فرزند حدیثی درباره خلقت نوری درج نشده است.
ابوالفتوح رازی (اواخر قرن پنجم تا میانه قرن ششم)
شخصیت دیگری از طبقه دوم که در رد عالم ذرّ سخن گفته حسین بنعلی بنمحمد خزاعی، ملقب به ابوالفتوح رازی، نویسنده تفسیر روض الجنان و روح الجنان است. وی در ذیل آیه الست ابتدا روایت عالم ذرّ را نقل و به تفصیل بحث میکند که این روایت با عقل و ظاهر قرآن در تعارض است.۳
ابنشهرآشوب (۹/۴۸۸- ۵۸۸ق)
ابنشهرآشوب همزمان در طبقه دوم و سوم عالمان ری قرار دارد.۴ کتب مهمی از او