251
خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین

چراکه می‌‌‌توان گفت همان‌‌‌طور که در روایت نیز اشاره شده، خود خداوند عوالم پیشین را از یاد انسان برده است.۱ هدف از خلقت انسان در عوالم پیشین آن نبود که انسان‌‌‌ها در این دنیا ماجرای عوالم پیشین را به یاد بیاورند، بلکه آن بود که در نتیجه دیدار یا معاینه‌‌‌ای که در عوالم پیشین صورت گرفته، معرفت به خدا در دل انسان‌‌‌ها ایجاد و حک شود تا انبیا در عالم دنیا همان معرفت را بارور سازند.۲

بطلان تناسخ، دلیلی بر بطلان وجود پیشین

از جمله مبانی یا ادله مشترک بغدادیان برای رد عوالم پیشین بطلان تناسخ است.۳ شیخ مفید در مقام رد عالم ذرّ اخباری را که می‌‌‌گویند در عالم ذرّ از فرزندان آدم استنطاق شد و ایشان نطق کردند و از ایشان پیمان گرفته شد از اخبار تناسخیه (و نیز عامه و حشویه) می‌‌‌داند.۴ وی همچنین در مقام رد دیدگاه شیخ صدوق مبنی بر خلقت ارواح قبل از ابدان، وی را متهم می‌‌‌سازد که بدون اینکه خود بداند، عین قول تناسخیان را پذیرفته است.۵ این در حالی است که خود شیخ صدوق تناسخ را باطل و آن را مستلزم انکار بهشت و جهنم دانسته و قائل به آن را کافر معرفی کرده

1.. «عَنْ أَبِي عَبْدِاللّه علیه السلامفِي قَوْلِ اللّه تَعَالَى (وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ‏)، قَالَ كَانَ ذَلِكَ مُعَايَنَةً لِلَّهِ فَأَنْسَاهُمُ الْمُعَايَنَةَ وَ أَثْبَتَ الْإِقْرَارَ فِي صُدُورِهِمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ مَا عَرَفَ أَحَدٌ خَالِقَهُ وَ لَا رَازِقَهُ وَ هُوَ قَوْلُ اللّه‏ وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللّه» (برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۸۱).

2.. برنجکار، مبانی خداشناسی در فلسفه یونان و ادیان الهی، ص۲۴۷.

3.. از عبارت شیخ مفید (أصحاب التناسخ المعتزين إلى الإمامية و غيرهم) (شیخ مفید، اوائل المقالات، ص۶۴) می‌‌‌توان استنباط کرد که وی اصحاب تناسخ را نه فرقه‌‌‌ای علی‌‌‌حده، همانند معتزله، امامیه و اصحاب الحدیث، بلکه منسوب به امامیه و غیر امامیه می‌‌‌داند. گفتنی است که اشعری نیز در مقالات الاسلامیین تناسخیه را فرقه مستقلی محسوب نداشته است، ولی قول به تناسخ را به چند فرقه از فرق غلات منسوب کرده است (اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۱۱ و ۱۴).

4.. شیخ مفید، المسائل السرویة، ص۴۶ - ۴۷.

5.. شیخ مفید، تصحیح الاعتقاد، ص۸۷.


خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
250

دنیا و نیز گذشت زمانی طولانی از ماجرای عالم ذرّ نمی‌‌‌تواند توجیه‌‌‌کننده فراموشی عالم ذرّ باشد؛ چراکه تخلل عدم و گذشت زمان طولانی نظیر حالاتی از قبیل خواب و مستی و اغما است که مانع یادآوری حوادث گذشته نمی‌‌‌شوند. در فرض دوم نیز خطاب کردن به موجود غیر زنده و استشهاد او فعل قبیحی است که نمی‌‌‌توان آن را به خدا نسبت داد.۱

به نظر می‌‌‌رسد که شیخ طوسی نیز همین دو احتمال (عاقل بودن و عاقل نبودن انسان‌‌‌ها در عالم ذرّ) را در نظر داشته است. وی از طرفی مضمون روایت اخراج ذریه به‌صورت ذرّ از پشت حضرت آدم را غیر جایز می‌‌‌داند؛ چراکه حجتی بر اطفال نیست و خطاب ایشان در امور متعلق به تکلیف حسن نیست، چه رسد به موجودی که به مثابه ذرّ است.۲ ظاهراً وی در اینجا احتمال غیر عاقل بودن ذرّ را در نظر دارد. از طرف دیگر، در ادامه عبارتش این احتمال را که ماجرای عالم ذرّ به دلیل گذشت زمان طولانی و کوتاه مدت بودن ماجرا فراموش شده باشد رد می‌‌‌کند. به اعتقاد او، انسان امور عظیمه خارق عادت را فراموش نمی‌‌‌کند، همان‌‌‌طور که انسان در قیامت احوال دنیا را به یاد می‌‌‌آورد و اصحاب کهف بعد از بیداری ماجرای چند صد سال پیش را به یاد آوردند.۳ به یاد نیاوردن عوالم پیشین دلیل آن است که قول به آن خلاف عقل است. خلاف عقل بودن یک دیدگاه موجب طرد آن دیدگاه است، حتی اگر روایاتی بر آن دلالت کنند. به نظر شیخ مفید و سید مرتضی، روایاتی که خلاف عقل باشند حجت نیستند و باید کنار گذاشته شوند، مگر آنکه معنای صحیحی برای آن یافت شود.۴

به نظر می‌‌‌رسد که فراموشی عوالم پیشین نمی‌‌‌تواند دلیلی بر نبود آن باشد؛

1.. شریف مرتضی، الطرابلسیات الاولی، ص۱۹۴.

2.. شیخ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۵، ص۲۸.

3.. همان، ص۲۹.

4.. شیخ مفید، تصحیح الاعتقاد، ص۱۴۹؛ شریف مرتضی، الطرابلسیات الاولی، ص۱۹۳.

  • نام منبع :
    خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    1398
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    انتشارات دارالحدیث
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22127
صفحه از 319
پرینت  ارسال به