کسی مؤمن و چه کسی کافر خواهد بود و آنچه در دنیا اتفاق میافتد مطابق علم خدا خواهد بود.۱
وی همچنین روایتی را که در آن پیامبر اکرم صلی الله علیه و الهاز سبقتش بر انبیا در اقرار به وجود خداوند سخن میگوید و آن را با آیه الست مرتبط میکند دال بر مدعای قائلان به عالم ذرّ نمیداند؛ چراکه مقصود از روایت را سبقت در فضیلت میداند، نه سبقت زمانی. به نظر وی، در این صورت نیز استشهادی که در روایت به آیه صورت گرفته وجه دارد؛ چراکه مقصود آن است که خداوند سبقت پیامبر صلی الله علیه و الهبر دیگر انبیا را از ازل میدانست.۲ بدین ترتیب، تفسیر وی از روایات عالم ذرّ نیز خلاف ظاهر است؛ چراکه در این روایات سخن از خلق پیشین است، نه علم پیشین الهی.
تفسیر و تأویل آیه الست
از آنجا که تعدادی از روایات عالم ذرّ در ذیل آیه الست یا اخذ ذریه، یعنی (وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ)،۳ وارد شده است، و قائلان به عالم ذرّ برای اثبات مدعای خود به این آیه تمسک جستهاند، هر سه متکلم بزرگ بغداد تلاش کردهاند که نشان دهند این آیه دلالتی بر عالم ذرّ ندارد. شیخ مفید با اشاره به استدلال یا امکان استدلال قائلان به عالم ذرّ به این آیه، آن را از قبیل مجاز در لغت میداند. به نظر وی، معنای آیه این است که خداوند از هر مکلفی که از صلب آدم و ذرّیهاش بیرون میآید بر ربوبیت خویش پیمان میگیرد. پیمان گرفتن