در تهذیب الاحکام به صورت تأییدآمیز زیارت جامعه را نقل کرده است. این زیارت فضائل والای زیادی را برای اهلالبیت علیهم السلامبیان میکند که از جمله آنها آفرینش اهلالبیت علیهم السلام، همچون انوار و استقرارشان بر گرد عرش الهی است.۱ وی در کتاب مصباح المتهجد، خطبهای را از امیرالمؤمنین علیه السلامر روز غدیر نقل میکند که در آن، علی علیه السلاممقامات والایی را برای پیامبر صلی الله علیه و الهو خود اثبات میکند؛ از جمله آنکه خداوند اهلالبیت علیهم السلامرا پیش از همه مخلوقات همچون انوار آفرید.۲
ابوالصلاح حلبی (متوفای ۴۴۷) در مقام بیان ادله نقلی امامت دوازده امام، حدیثی را با این مضمون نقل کرده که خداوند پیامبر صلی الله علیه و الهو دوازده نفر از اهلالبیت علیهم السلامرا از نور عظمت خود آفرید و ایشان را اشباحی در پرتو نور خود قرار داد؛ آنان در آن حال مشغول عبادت و تسبیح پروردگار بودند.۳ از نقل این حدیث میتوان حدس زد که حلبی قائل به خلقت نوری و وجود پیشین اهلالبیت علیهم السلام بوده و اهلالبیت علیهم السلامرا در آن هنگام دارای حیات و نطق میدانسته است.
محمد بنعلی بنعثمان کراجکی (متوفای ۴۴۹) از عالمانی است که روایات اشباح اهلالبیت علیهم السلامرا نقل کرده است. وی میگوید: شیعه و برخی از عامه روایت کردهاند که وقتی حضرت آدم آفریده شد، اشباحی را دید که میدرخشیدند. این اشباح پنج اسم محمد، علی، فاطمه، حسن و حسين علیهم السلامبودند که بر عرش نوشته شده بودند. آدم از خداوند پرسید که اینان کیاناند؟ خداوند فرمود که ایشان بهترین مخلوقات مناند که اگر اراده خلق ایشان را نداشتم، تو را نیز نمیآفریدم.۴
وی همچنین روایت دیگری با این مضمون نقل میکند که: «خداوند به آدم
1.. شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۹۸.
2.. شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ج۲، ص۷۵۳.
3.. ابوالصلاح، تقریب المعارف، ص۴۲۵.
4.. کراجکی، الرسالة العلويّة فی فضل أميرالمؤمنين علیه السلام على سائر البرية، ص۳۷-۳۸.