در حالیکه احمد بنمحمد بنعیسی نظر مثبتی درباره این فرد نداشته و میگفته که از او مذاهب منکرهای را شنیده است.۱ این امر نشان میدهد که صفار تقیدی به دیدگاههای احمد بنمحمد بنعیسی نداشته است و نمیتوان او را وارث گرایش فکری احمد بنمحمد بنعیسی دانست.
محمد بناحمد بنیحیی الاشعری صاحب نوادر
محمد بناحمد راوی یک حدیث خلقت نوری خاص پیشین است.۲ نجاشی و طوسی او را فی نفسه ثقه دانستهاند، اما به نظر ایشان، برخی از روایاتش مشتمل بر تخلیط است؛ چراکه گاه از افراد ضعیفی نقل میکند.۳ ابنولید تعدادی از روایات او را که از افرادی نظیر سهل بنزیاد و ابوسمینه نقل کرده نمیپذیرفته است.۴ این نشان میدهد که حساسیت قمیها به افرادی نظیر دو فرد مذکور، که از زمان احمد بنمحمد بنعیسی آغاز شده بود، در زمان ابنولید همچنان ادامه داشته است.
محمد بنالحسن بنالولید
ابنولید سه حدیث خلقت نوری خاص پیشین۵ را نقل کرده است. گفتنی است که وی در کتب اربعه ۲۴۳ حدیث از الحسین بنالحسن بنابان و ۱۵۴ حدیث از سعد بنعبداللّه نقل کرده است. این در حالی است که کل احادیث الحسین