است و یک حدیث خلقت نوری خاص پیشین را نقل کرده است.۱ همه روات بعد از او در این روایت ثقهاند.
اسحاق بنغالب دارای ۷ روایت در کتاب کافی است و یک روایت خلقت نوری خاص پیشین را نقل کرده است.۲ نجاشی او را توثیق کرده است۳ و دیگر روات واقع در سند نیز همگی از ثقات و بزرگان رواتاند.
حسن بنمحبوب (متوفای ۲۲۴ق) دارای ۱۸۲۷ روایت در کتاب کافی و راوی دو روایت نوری خاص پیشین است.۴ روایت نخست او به طریق روات ثقه به دست ما رسیده است؛ اما روایت دیگرش، که در تفسیر قمی قرار دارد، نمیتواند شاهدی مستقل باشد بر اینکه حسن بنمحبوب این حدیث را روایت کرده است؛ چراکه در طریق آن افراد مهملی چون احمد بنمحمد شیبانی، محمد بناحمد بنبویه، عبداللّه بنمحمد التفلیسی قرار دارند. همچنین محمد بنسلیمان، دیگر راوی واقع در طریق آن، مشترک بین مجهول و متهم به غلو است.۵
محمد بنالحسین زیات الهمدانی (متوفای ق۲۶۲) از راویان پرروایت (دارای ۵۰۶ حدیث در کتاب کافی) است که نجاشی او را عظیم القدر و کثیر الروایه دانسته است.۶ وی سه روایت از روایات خلقت نوری را نقل کرده است.۷ تمام روات بعد از او در این روایات موثقاند؛ از این رو، انتساب این روایات به
1.. شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۳۹۶.
2.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۳-۲۰۴.
3.. نجاشی، رجال، ص۷۲.
4.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۳؛ قمی، تفسیر قمی، ج۲، ص۲۲۸.
5.. شیخ طوسی، رجال، ص۳۴۳.
6.. نجاشی، رجال، ص۳۳۴.
7.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۰۲، ۵۳۱؛ شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۲، ص۳۱۲- ۳۱۴؛ شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۳۳۵.