فادعوه بها)۱، پیامبر خاتم صلی الله علیه و الهو امامان علیهم السلامرا «اسم اللّه» و «کلمة اللّه» معرفی میکند۲ و با بیان تقدم ایشان در همه عوالم،۳ به کرّات به روایات دال بر خلقت نوری اهلالبیت علیهم السلام و روایات دال بر نخستین مخلوق بودن ایشان استناد میکند.۴
آیتاللّه مسلم داوری نیز با گردآوری روایات خلقت نوری از منابع شیعه و سنّی تعدادی از آنها را صحیح دانسته است.۵
۲. دومین موضع عالمان امامی در قبال روایات عوالم پیشین، انکار یا تأویل مضمون آنها با رویکرد عقل گرایانه است؛ نظیر آنچه در شیخ مفید دیده میشود.۶ در عصر حاضر نیز آیتاللّه مکارم شیرازی با استدلالهایی مشابه آنچه در مطاوی کتاب از شیخ مفید و نیز سید مرتضی نقل خواهیم کرد، عالم ذرّ را رد و انکار کرده است.۷ تا جایی که نگارنده بررسی کرده، وی دیدگاهی درباره عالم ارواح و خلقت نوری اهلالبیت علیهم السلام مطرح نکرده است.
۳. موضع سوم عبارت است از پذیرش مضمون آنها با تفسیر و رویکرد فلسفی- عرفانی که در مکتب ملاصدرا قابل رصد است.۸
در عصر حاضر، علامه طباطبایی پس از نقل قول مثبتان و منکران عالم ذرّ، نظر هر دو گروه را رد میکند و نتیجه میگیرد که عالم ذرّ - که در آیه الست از آن سخن به میان آمده است - برخلاف نظر منکران عالم ذرّ همین دنیا نیست، بلکه عالمی است
1.. سوره اعراف، آیه ۱۸۰.
2.. امینی، المقاصد العلیة في المطالب السنیة، ص۹۸-۱۰۳.
3.. همان، ص۱۱۳-۱۱۵.
4.. همان، ص۱۱۸-۱۲۹.
5.. داوری، النبی الاعظم و وجود النوری.
6.. شیخ مفید، المسائل السرویة، ص۳۹-۴۰؛ شیخ مفید، المسائل العکبریة، ص۲۸- ۲۹.
7.. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۷، ص۶-۱۰؛ ج۱۷، ص۴۵۵؛ ج۱۹، ص۳۸۱.
8.. ملاصدرا، شرح اصول الکافی، ج۴، ص۱۵۲-۱۵۴؛ فیض کاشانی، کلمات مکنونة من علوم اهل الحکمة والمعرفة، ص۱۸۹-۱۹۱.