این روایات را نقل کردهاند تا بتوان باور به مضمون آنها را در زمره موارد احتمالی اتهام ایشان به غلو دانست یا علاوه بر ایشان، دیگر امامیان غیر متهم به غلو نیز این قبیل روایات را نقل کردهاند تا بتوان این عقیده را یک عقیده فراگیر در میان امامیه در کوفه و قم دانست.
گونههای احادیث خلقت نوری اهلالبیت علیهم السلام
احادیثی که از خلقت نوری اهلالبیت علیهم السلامسخن میگویند مضمونی یکدست ندارند، بلکه مضامین آنها در قیاس با هم دچار اوج و حضیضی است که احتمال نزدیکی آن به اندیشه غالیانه را کم یا زیاد میکند. از این رو، در این تحقیق تلاش میکنیم علاوه بر پاسخ به سؤال «چه کسی نقل کرده است؟» به این سؤال نیز پاسخ دهیم که «چه چیزی نقل کرده است؟». در پاسخ به سؤال دوم به نظر میرسد که مضامین این روایات به سه دسته تقسیمپذیر است:
الف) روایاتی که از خلقت خصوص اهلالبیت علیهم السلامبه صورت نور یا از نور سخن میگویند بدون اینکه به سهیم بودن دیگران در این فضیلت اشاره کنند. در اصطلاح این دسته را احادیث خلقت نوری خاص مینامیم.۱
ب) برخی از روایات، به تبع اهلالبیت علیهم السلامفضیلت خلقت نوری را برای شیعیان نیز ثابت میدانند؛ میتوان این روایات را احادیث خلقت نوری عام نامید.۲
ج) روایاتی نیز علاوه بر بیان خلقت خصوص اهلالبیت علیهم السلاماز نور، پیشین بودن یا