185
خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین

نتوانسته بودند معنای درست آن را دریابند۱ و ای بسا تصورشان مبنی بر پیامبر بودن امامان۲ از همین‌‌‌جا ناشی شده بود. نکته دیگر آنکه خوش‌‌‌بینی افراطی به گزارش‌‌‌های مخالفان شیعی و سنّی غلات ممکن است به بدبینی افراطی به غلات و اغراق درباره درجه زاویه آنان با بدنه اصلی امامیه منجر شود. این احتمال را باید همواره مد نظر داشت که برخی از انتساب‌‌‌هایی که در کتب ملل و نحل به غالیان صورت گرفته، سوء برداشتی از سخنان ایشان بوده؛ مثلاً انتساب تناسخ احتمالاً سوء برداشتی از آموزه انتقال روح القدس و «روح از امر پروردگار» از پیامبر صلی الله علیه و الهبه یکایک امامان بعدی بوده است.۳ این در حالی است که روایات دال بر این آموزه از جمع قابل توجهی از غیر غالیان - اعم از روات دارای توثیق، نظیر ابوبصیر و عبداللّه ابن‌‌‌مسکان و روات متهم به غلو، نظیر مفضل بن‌‌‌عمر و محمد بن‌‌‌سنان - در منابع روایی قابل اعتماد به وفور نقل شده است.۴

جدایی غالیان از بدنه شیعه و طردشان از سوی امامان، به معنای باقی ماندن اکثریتی یکدست نبود که تصور یکسانی از شأن امام داشته باشند. در میان اکثریت باقی‌‌‌مانده، همواره دسته‌‌‌ای حضور داشتند که به پیروی از کیش غلات متهم می‌شدند. متهم سازی ایشان به غلو گاهی با انتساب عقاید غالیانه همراه بود، نظیر مفضل بن‌‌‌عمر که متهم به قول به تفویض بوده است؛ اما در مورد اکثر متهمان به غلو مشخص نشده که وجه این اتهام چه بوده است. در هر حال،

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۷۰؛ صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۳۲۰. به نظر می‌‌‌رسد که متن روایت کافی، همان‌‌‌گونه که علامه مجلسی متذکر شده، در حقیقت حاصل به هم آمیختن دو روایت با دو سند مختلف است که در بصائر الدرجات به صورت مجزا نقل شده‌‌‌اند. (نک: علامه مجلسی، مرآة العقول، ج۳، ص۱۶۲).

2.. صفار، بصائر الدرجات، ص۲۵۸.

3.. سند، الغلو و الفرق الباطنية، رواة المعارف بين الغلاة و المقصرة، ص۱۸۶- ۱۸۹.

4.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۷۱، باب ذکر الارواح التی فی الائمه علیهم السلام؛ همان، ص۲۷۳، باب الروح التی یسدد اللّه بها الائمه علیهم السلام؛ صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۴۴۵- ۴۶۴.


خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
184

میان اندکی از شیعیان نظیر بیان بن‌‌‌سمعان، مغیرة بن‌سعید و ابن‌‌‌ابی‌‌‌زينب، مشهور به ابوالخطاب که شأن امامان را تا سرحد الوهیت و ربوبیت بالا می‌‌‌بردند و بیشتر شیعیان که با این مبالغه مخالف بودند، سبب شد که بیشتر شیعیان، به پیروی از رهنمودهای امامان علیهم السلام، اقلیت را به دلیل غلو نه فقط فاقد اعتبار لازم برای نقل سخنان اهل‌البیت علیهم السلامبدانند، بلکه به لحاظ اجتماعی نیز طرد کنند. این اقلیت غالی جبهه درگیری خود را منحصر در مباحث نظری امام‌‌‌شناسی نکردند، بلکه در حوزه شریعت و سیاست نیز مسیر خود را از بدنه امامیه جدا کردند. مهم‌‌‌ترین باورهای نظری و عملی منسوب به غلات، که لزوماً هر غالی به همه آنها معتقد نبود، مشتمل بر این عناصر است: اسناد الوهیت و ربوبیت و نبوت به اهل‌البیت علیهم السلام، ادعای رسالت برای خود، قول به تفویض، قول به حلول، قول به تناسخ، قول به کفایت معرفت امام از شریعت و تفسیر باطنی از آیات برای توجیه این قبیل دیدگاه‌‌‌ها، ترک تقیه و اظهار علنی تبرّی از خلفا، افراط‌‌‌گرایی سیاسی و اقدام نظامی علیه دستگاه حاکم، اسناد افعالی از قبیل خلق و رزق به اهل‌البیت علیهم السلامبدون مقید کردن به اذن الهی.

این تصویر از غلو و غالیان، به‌‌‌رغم درستی نمای کلی‌‌‌اش، نباید ما را از این حقیقت غافل کند که اکثر موارد افتراق غالیان از بدنه اصلی امامیه، اگر نگوییم همه آنها، در حقیقت از تفسیرهای نادرست غالیان از آموزه‌‌‌های اصیل امامی ناشی می‌‌‌شود.

در حقیقت به ازای هر اندیشه انحرافی غالیانه، اندیشه صحیحی وجود داشت که غالیان عمداً یا سهواً در تفسیر آن به خطا رفته بودند؛ مثلاً ادعای نبوت برای امامان به احتمال قوی سوء برداشتی بود از آموزه تحدیث که در روایات به روشنی از نبوت متمایز شده بود،۱ اما همان‌‌‌گونه که در روایت آمده، غالیانی نظیر ابوالخطاب

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۷۶، باب الفرق بین الرسول، والنبی و المحدث.

  • نام منبع :
    خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    1398
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    انتشارات دارالحدیث
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20645
صفحه از 319
پرینت  ارسال به