فصل سوم: جریانشناسی راویان احادیث خلقت نوری اهلالبیت علیهم السلام در مدارس کوفه و قم
واگرایی بین بدنه اصلی امامیه با غالیان و متهمان به غلو
میتوان سیر تاریخی نسبتاً روشنی از دیدگاههای کلامی متکلمان امامی درباره خلقت نوری و نظایر آن، از زمان تدوین کتب کلامی جامع در قرن چهارم تا کنون، به دست داد، اما رهگیری نظرات کلامی در این باره در دوره قبل از آن چندان آسان نیست؛ چراکه اصلیترین راه دستیابی به دیدگاههای کلامی دورههای پیشتر عبارت است از بازسازی آنها از طریق کند و کاو در احادیث یا مجموعههای حدیثیای که به یادگار ماندهاند. تحقیق حاضر میکوشد تا با تأمل در آینه میراث حدیثی دو مدرسه کوفه و قم، بودن یا نبودن و چند و چون باور به آموزه خلقت نوری را در دوران شکوفایی این دو مدرسه روشن کند.
پیش از آنکه خصوص این آموزه را در این دو مدرسه دنبال کنیم، سزاوار است که تصویری کلی از همگراییها و واگراییهای جریانهای متقدم امامی در باب امامت رسم کنیم تا نقطه عزیمتمان برای بحث باشد. در قرن دوم هجری اختلاف