در روایتی تفاوت نبوت و امامت بر اساس خلقت نوری تبیین شده است. خداوند نوری آفرید که «اصل» و «فرع» داشت و فرع همچون شعاعی از اصل بود. اصل این نور نبوت بود که به حضرت محمد صلی الله علیه و الهتعلق گرفت و فرع آن امامت بود که به علی علیه السلامرسید: «هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِی أَصْلُهُ نُبُوَّةٌ وَ فَرْعُهُ إِمَامَةٌ أَمَّا النُّبُوَّةُ فَلِمُحَمَّدٍ عَبْدِی وَ رَسُولِی وَ أَمَّا الْإِمَامَةُ فَلِعَلِی حُجَّتِی وَ وَلِیی».۱
در روایتی اشاره شده که اهلالبیت علیهم السلامبه دلیل اینکه از نور و رحمت خداوند آفریده شدهاند، چشم بینا، گوش شنوا، و زبان گویای خدایند که خداوند با آنان گناهان را میزداید، ظلم را دفع میکند، رحمت را نازل میکند، زندگان را میمیراند، مردگان را زنده میکند، مخلوقاتش را امتحان میکند و در میان ایشان داوری میکند:
۰.«خَلَقَهُمْ مِنْ نُورِهِ وَ رَحْمَتِهِ... فَهُمْ عَینُ اللّه النَّاظِرَةُ وَ أُذُنُهُ السَّامِعَةُ وَ لِسَانُهُ النَّاطِقُ فِی خَلْقِهِ بِإِذْنِهِ.... فَبِهِمْ یمْحُو السَّیئَاتِ وَ بِهِمْ یدْفَعُ الضَّیمَ وَ بِهِمْ ینْزِلُ الرَّحْمَةَ وَ بِهِمْ یحْیی مَیتاً وَ بِهِمْ یمِیتُ حَیاً وَ بِهِمْ یبْتَلِی وَ بِهِمْ یبْتَلِی خَلْقَهُ وَ بِهِمْ یقْضِی فِی خَلْقِهِ».۲
از برخی روایات میتوان دریافت که حتی حالات نفسانی انسان مؤمن در دنیا بیارتباط با خلقت پیشینش نیست. در روایتی، راوی از امام صادق علیه السلاموجه اندوههایی را میپرسد که بدون عامل خارجی بر دل انسان وارد میشود و امام علیه السلام توضیح میدهد:
۰.«آن اندوه و شادی از ما به شما میرسد. هر گاه ما اندوهگین یا شاد شویم شما نیز چنین میشوید؛ چراکه ما و شما از نور خدا هستیم و خداوند ما و طینت ما و طینت شما را یکی قرار داده است... شیعیان ما از نور خدا خلق شدهاند و به او باز میگردند».۳