بخشید، آنگاه نور اهلالبیت علیهم السلامرا در آن طینت قرار داد: «إِنَّ اللّه خَلَقَنَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ ثُمَّ صَوَّرَ خَلْقَنَا مِنْ طِینَةٍ مَخْزُونَةٍ مَکنُونَةٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ فَأَسْکنَ ذَلِک النُّورَ فِیهِ».۱ در ادامه روایت آمده است که پس ما اهلالبیت علیهم السلاممخلوق و بشری نورانی بودیم که خداوند در این آفرینش برای غیر ما نصیبی قرار نداد: «فَکنَّا نَحْنُ خَلْقاً وَ بَشَراً نُورَانِیینَ لَمْ یجْعَلْ لِأَحَدٍ فِی مِثْلِ الَّذِی خَلَقَنَا مِنْهُ نَصِیباً».۲ آنگاه این روایت بیان میدارد که ارواح شیعیان از طینت اهلالبیت علیهم السلامو ابدانشان از طینتی مادون طینت اهلالبیت علیهم السلامخلق شده است: «خَلَقَ أَرْوَاحَ شِیعَتِنَا مِنْ طِینَتِنَا وَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ طِینَةٍ مَخْزُونَةٍ مَکنُونَةٍ أَسْفَلَ مِنْ ذَلِک الطِّینَةِ».۳
مضمون روایتی دیگر این است که نور مبتدعی که اهلالبیت علیهم السلاماز آن خلق شدند در طینت اعلا علیین رسوخ کرده است: «إِنَّ اللّه تَبَارَک وَ تَعَالَی خَلَقَنَا مِنْ نُورٍ مُبْتَدَعٍ مِنْ نُورٍ رَسَخَ ذَلِک النُّورُ فِی طِینَةٍ مِنْ أَعْلَی عِلِّیینَ».۴ در این روایت نیز پس از بیان رسوخ نور در اعلا علیین، سخن از این است که قلوب شیعیان از همان چیزی خلق شده که ابدان اهلالبیت علیهم السلامخلق شدهاند و ابدان شیعیان از طینتی مادون آن خلق شده است: «خَلَقَ قُلُوبَ شِیعَتِنَا مِمَّا خَلَقَ مِنْهُ أَبْدَانَنَا وَ خَلَقَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ طِینَةٍ دُونَ ذَلِک».۵
انتقال انوار اهلالبیت علیهم السلامبه عالم دنیا
روایات بهروشنی بیان میکنند که نور اهلالبیت علیهم السلامبه صلب حضرت آدم، سپس به