175
خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین

بر اعمال بندگان، از آنچه بین مشرق و مغرب است، باخبرند.۱

میثاق الهی در عوالم پیشین

تا جایی که نگارنده بررسی کرده، در میان روایات خلقت نوری روایتی وجود ندارد که از میثاق الهی با اهل‌البیت علیهم السلامبلافاصله بعد از خلقت نوری سخن بگوید؛ اما درباره میثاق با ایشان و غیر ایشان در عوالم عمومی و غیر مختص به اهل‌البیت علیهم السلاممی‌‌‌توان روایاتی را یافت. در روایتی در المحاسن، که عیناً در دو جا نقل شده، آمده است که خداوند از اهل‌البیت علیهم السلامو شیعیانشان در حالی که اظله بودند، پیمان گرفت: «إن اللّه أخذ میثاقنا و میثاق شیعتنا و نحن و هم أظلة».۲ دو روایت نیز در علل الشرایع وجود دارد که بدون اشاره به میثاق اهل‌البیت علیهم السلام، اخذ میثاق را شامل همه بندگان می‌دانند و می‌گویند خداوند میثاق بندگان را، آنگاه که اظله بودند، پیش از تولدشان اخذ کرده است.۳

قرار گرفتن نور اهل‌البیت علیهم السلامدر طینت مخزون

دو روایت از قرار گرفتن نور اهل‌البیت علیهم السلامدر طینتی خاص خبر می‌دهند. در یکی از آنها آمده است که خداوند اهل‌البیت علیهم السلامرا از نور عظمت خود آفرید، سپس با استفاده از طینت مخزون و پنهان در زیر عرش به خلقت اهل‌البیت علیهم السلامصورت

1.. صفار، بصائر الدرجات، ص۴۳۵.

2.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۳۵-۱۳۶‌، ۲۰۳.

3.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۸۴-۸۵. با توجه به یکی‌بودن سند این دو روایت و قریب‌بودن مضامینشان این احتمال وجود دارد که در اصل یک روایت باشند.


خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
174

اگر بحث را از علم پیشین اهل‌البیت علیهم السلامدر مقام خلقت نوریشان به علم ایشان در عوالم بعدی گسترش دهیم، می‌‌‌توانیم شواهد متعددی بر علم ایشان در عوالم بعدی بیابیم. دسته‌‌‌ای از روایات به صورت گویا از علم پیشین اهل‌البیت علیهم السلامدر عالم ارواح سخن گفته‌‌‌اند. روایتی در کتاب کافی حاکی از آن است که ارواح شیعیان قبلاً به پیامبر صلی الله علیه و الهو امامان علیهم السلام معرفی شده‌اند.۱ در بصائر الدرجات ذیل عنوان «باب فی أمیرالمؤمنین أنه عرف ما رأی فی المیثاق و غیره»، هشت حدیث آمده درباره اینکه امیرالمؤمنین علیه السلامادعای فردی که مدعی بوده آن حضرت را دوست دارد را رد کردند؛ چراکه روح او در میان ارواح شیعیانی که قبلاً به ایشان معرفی شده بودند، نبوده است.۲

روایاتی هم از علم پیشین اهل‌البیت علیهم السلامدر اظله و ذرّ، که ظاهراً عوالمی متفاوت با یکدیگرند، سخن می‌گویند. در برخی از روایات آمده است که خداوند امت پیامبر صلی الله علیه و الهرا در حالی که اظله بودند، بر آن حضرت عرضه کرد.۳ در بصائر الدرجات بابی با عنوان «باب فی رسول اللّه أنه عرف ما رأی فی الأظلة والذرّ و غیره»۴ وجود دارد که نشان می‌دهد بر حسب برداشت نویسنده بصائر از روایات، پیامبر صلی الله علیه و الهدر چند مرحله، از جمله اظله و ذرّ از احوال امت خود اطلاع یافته است. همان‌‌‌طور که در بالا گفتیم، اظله‌‌‌ای که در این روایات برای عموم انسان‌‌‌ها ذکر شده، غیر از عالم اظله نوری است که به اهل‌البیت علیهم السلاماختصاص داشته است.

صرف نظر از علم پیشین، روایات فراوانی از علم کنونی اهل‌البیت علیهم السلامبه اعمال و اوضاع انسان‌ها سخن گفته‌اند.۵ برخی از این روایات دلالت دارند که ایشان علاوه

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۳۸.

2.. صفار، بصائر الدرجات، ص۸۷-۸۹.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۳۷؛ برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۳۵.

4.. صفار، بصائر الدرجات، ص۸۳.

5.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۱۹؛ صفار، بصائر الدرجات، ص۴۲۴-۴۴۳؛ عیاشی، تفسیر عیاشی، ج۲، ص۵۵؛ شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۱۹۱؛ شیخ طوسی، الأمالی، ص۴۰۹.

  • نام منبع :
    خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل البیت علیهم السلام در اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    1398
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    انتشارات دارالحدیث
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20069
صفحه از 319
پرینت  ارسال به