مضامینی را میآوریم که در احادیث خلقت نوری بهروشنی بیان شدهاند. در تعدادی از احادیث آمده است که اهلالبیت علیهم السلام، بعد از خلقت نخستین خود، مشغول تسبیح خداوند شدند.۱ در روایتی طولانی، که از طریق سفیان ثوری از امام صادق علیه السلامنقل شده، آمده است که همراه حضرت محمد صلی الله علیه و الهحجابهای متعددی، از قبیل حجاب قدرت، حجاب رحمت و غیره آفریده شد و آن حضرت چندین هزار سال در هر کدام قرار داشت و در هر کدام مشغول گفتن ذکر خاصی بود که با تسبیح الهی آغاز میشد.۲
در روایات دیگر نیز علاوه بر تسبیح، یادکردهای دیگر الهی به این انوار نسبت داده شده است: مانند تهلیل (گفتن لا اله الا اللّه)، تحمید (گفتن الحمد لله)، تکبیر، تمجید و تقدیس خداوند.۳ در روایت دیگر، طعام حضرت فاطمه علیها السلام به هنگام خلقت نخستینش تسبیح و تهلیل و تحمید خدا دانسته شده است.۴
روایات بهروشنی گویای آناند که اهلالبیت علیهم السلاماین عبادت را بهتنهایی انجام میدادند، تا آنکه ملائکه آفریده شدند. ملائکه با مشاهده تسبیح و تمجید اهلالبیت علیهم السلام، چگونگی آن را از ایشان یاد گرفتند. روایتی میگوید اهلالبیت علیهم السلامعامدانه و آگاهانه تسبیح و تمجید الهی را به ملائکه آموختند؛ یعنی اهلالبیت علیهم السلامدقیقاً برای اینکه ملائکه حمد و تسبیح الهی را یاد بگیرند، حمد و تسبیح کردند و اگر این کار را نمیکردند، ملائکه از معرفت خداوند عاجز بودند.۵ در روایت دیگری که شیخ صدوق از کتاب محمد بنبحر شیبانی، معروف به رهنی، نقل میکند، امام سجاد علیه السلامفرمود: «ما اشباحی از نور بودیم که بر گرد عرش رحمان
1.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۱۳۴؛ شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۵۶.
2.. شیخ صدوق، الخصال، ج۲، ص۴۸۲-۴۸۳.
3.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۲۰۹؛ شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۶۶۹.
4.. شیخ صدوق، معانی الاخبار، ۳۹۶.
5.. شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۲۶۳.