جدا از احادیثی که از خلقت اهلالبیت علیهم السلامبه شکل نور سخن گفتهاند، احادیث متعددی بدون اشاره به ابتدای خلقت اهلالبیت علیهم السلام، ایشان را نور یا نور خدا معرفی کردهاند. کلینی در کتاب الحجة از اصول کافی بابی تحت عنوان «باب أن الائمة نور اللّه عز و جل» گنجانیده و ذیل آن شش روایت نقل کرده که در آنها امام نور خدا معرفی شده است.۱ هر شش روایت این باب روایات تفسیری هستند که واژه «نور» را در آیات قرآن به امام تفسیر کردهاند.
در یکی از روایات، امام صادق علیه السلامکلماتی از قبیل «مشکوة»، «مصباح» و «کوکب دری» را، که در آیه ۳۵ سوره نور آمده، بر افرادی از اهلالبیت علیهم السلامتطبیق میدهد. او عبارت «نُورٌ عَلی نُورٍ» در آیه را به معنای «إِمَامٌ بَعْدَ إِمَامٍ» و عبارت (یهْدِی اللّه لِنُورِهِ مَنْ یشاءُ) را به معنای (یهْدِی اللّه لِلْأَئِمَّةِ مَنْ یشَاءُ) تفسیر میکند.۲ در روایات دیگر این باب، واژه «نور» در آیات (فَآمِنُوا بِاللّه وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذی أَنْزَلْنا وَ اللّه بِما تَعْمَلُونَ خَبیرٌ)،۳ (فَالَّذینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِک هُمُ الْمُفْلِحُونَ)،۴ (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّه وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یؤْتِکمْ کفْلَینِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یجْعَلْ لَکمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ)۵ و (یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ اللّه بِأَفْواهِهِمْ)۶ به امامان تفسیر شده است.۷
گذشته از این روایات تفسیری، در زیارتنامههای مأثور نیز تعابیری از قبیل «نور»، «نور اللّه فی ظلمات الارض» و «انوار» بر امامان اطلاق شده است.۸ شاید
1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۹۴-۱۹۶.
2.. همان، ص۱۹۵، حدیث شماره ۵.
3.. سوره تغابن، آیه ۸.
4.. سوره اعراف، آیه ۱۵۷.
5.. سوره حدید، آیه ۲۹.
6.. سوره صف، آیه ۸.
7.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۹۴، احادیث شماره ۱ تا ۴.
8.. ابن قولویه، کامل الزیارات، ص۲۳۰، ۳۰۲، ۳۱۲؛ شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۶۰۱، ۶۰۴، ۶۱۳.