علی علیه السلامو یازده فرزندش نخستین مخلوقات معرفی شدهاند.۱
در روایتی دیگر، محمد صلی الله علیه و الهو عترتش، نخستین مخلوقات، دانسته شدهاند.۲ این تفاوت میتواند از سیاست پیامبر صلی الله علیه و الهو اهلالبیت علیهم السلام در تعلیم تدریجی ناشی شده باشد؛ یعنی ایشان به جای اینکه به یکباره و برای عموم مخاطبان بگویند کل اهلالبیت علیهم السلاماز نور خدا خلق شدهاند، به تناسب سطح پذیرش مخاطبان، ابتدا رسول خدا صلی الله علیه و الهرا آفریده از نور خدا معرفی کردهاند، سپس علی علیه السلامرا افزودهاند و همینطور بهتدریج دیگر اهلالبیت علیهم السلامرا مطرح کردهاند تا شامل همه چهارده معصوم شود. احتمال دیگر، که البته منافاتی با احتمال قبل ندارد، آن است که تفاوت روایات اشاره به ترتیبی بودن خلقت انوار اهلالبیت علیهم السلامدارد، به این معنا که نخستین مخلوق نوری پیامبر صلی الله علیه و الهبود، پس از او علی علیه السلام، پس از این دو، فاطمه علیها السلام، سپس حسن علیه السلامو حسین علیه السلامو در نهایت دیگر امامان. ترتیبی بودن خلقت اهلالبیت علیهم السلام با طولی بودن خلقت انوار اهلالبیت علیهم السلامکه در ادامه بیان میداریم، تناسب دارد.
خلقت اهلالبیت علیهم السلامبه مثابه نور یا روح
چنانکه گفتیم، روایات متعددی اهلالبیت علیهم السلامرا نخستین مخلوقات معرفی میکنند. در اینجا پرسش این است که وقتی ایشان خلق شدند، وجودشان از چه سنخی بود. در فقرهای از زیارت جامعه، عبارت «خلقکم اللّه انوارا»۳ آمده است که