روایت با روایات دیگرند. بر این اساس، افزوده روایت منقول از امام رضا علیه السلامبر دیگر روایات خلقت نوری عبارت است از برتری اهلالبیت علیهم السلامبر ملائکه به دلیل تعلیم توحید به ایشان. اصل برتری پیامبر صلی الله علیه و الهو نیز اهل بیت آن حضرت بر ملائکه نیز، همانند دو مضمون پیشین، در احادیث متعدد مطرح شده است؛ از جمله میتوان به بندهایی از زیارت جامعه اشاره کرد:
۰.« فَبَلَغَ اللّه بِكُمْ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ وَ أَعْلَى مَنَازِلِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ الْمُرْسَلِينَ حَيْثُ لَا يَلْحَقُهُ لَاحِقٌ وَ لَا يَفُوقُهُ فَائِقٌ وَ لَا يَسْبِقُهُ سَابِقٌ وَ لَا يَطْمَعُ فِي إِدْرَاكِهِ طَامِعٌ حَتَّى لَا يَبْقَى مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ... إِلَّا عَرَّفَهُمْ جَلَالَةَ أَمْرِكُمْ وَ عِظَمَ خَطَرِكُم.»۱
در حدیثی دیگر۲ که از امام رضا علیه السلامبه سند صحیح نقل شده، برتری پیامبر صلی الله علیه و الهبر همه مخلوقات، از جمله ملائکه، به صراحت بیان شده است.۳
تعدادی از عالمان امامی با قبول مضمون احادیث دال بر برتری اهلالبیت علیهم السلامبر ملائکه، آن را در زمره اعتقادات گنجاندهاند. از جمله ایشان شیخ صدوق است که با برتر دانستن انبيا و رسل و حجج بر ملائكه، سجده ملائکه بر آدم را سجده بر افضل از خود میداند. به نظر وی، این سجده تکریمی برای آدم بود به دلیل آنکه پیامبر صلی الله علیه و الهو امامان در صلب او قرار داشتند. عبارتی که وی در اینجا به کار میبرد (و لم يأمرهم اللّه بالسجود إلّا لمن هو أفضل منهم، و كان سجودهم للّه تعالى عبودية و طاعة و لآدم
1.. شیخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج۲، ص۶۱۳.
2.. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۲۶۱.
3.. ظاهراً منبع این حدیث کتاب علی بنمعبد است که نجاشی و شیخ طوسی در فهرستهایشان طریق خود به کتاب وی را ذکر کردهاند (نجاشی، رجال، ص۲۷۳؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۶۵). شیخ طوسی و نجاشی به این کتاب تفاوت دارد. طریقی که در الفهرست شیخ طوسی ذکر شده با سند حدیث در آخرین فرد منتهی به علی بنمعبد، یعنی ابراهیم بنهاشم یکی میشود.