۲. در حدیثی از امام سجاد علیه السلامنقل شده است که خداوند محمد صلی الله علیه و الهو علی و یازده فرزندش علیهم السلام را از نور عظمت خود آفریده است.۱
۳. یک حدیث نور الانوار را نوری معرفی میکند که محمد صلی الله علیه و اله و علی علیه السلاماز آن خلق شدهاند و نور محمد صلی الله علیه و اله و علی علیه السلامهمچون نوری واحد در اصلاب طاهره جریان داشت تا آنکه در عبداللّه و ابوطالب از یکدیگر جدا شدند.۲
۴. برخی از احادیث بر یکی بودن نور اهلالبیت علیهم السلام دلالت دارند. از معروفترین آنها این بند از زیارت جامعه است: «و ان ارواحکم و نورکم و طینتکم واحده». روشن است که یکی بودن نور اهلالبیت علیهم السلام میتواند شاهدی بر یکی بودن منشأ این نورها باشد.
۵. دستهای از احادیث وجود دارند که در آنها پیامبر صلی الله علیه و الهاز آفرینش خودش و علی علیه السلاماز «شجره واحده» و آفرینش دیگران از شجرههای متعدد سخن میگوید.۳ در منابع سنّی نیز حدیث مشابهی یافت میشود، که در آن پیامبر صلی الله علیه و الهمردمان را از شجرههای مختلف و خود و علی علیه السلامرا از یک شجره دانسته است: «الناس من شجر شتى وانا وعلي من شجرة واحدة».۴
بر این اساس، روایت امام رضا علیه السلامکه از یکی بودن نور منشأ انوار محمد صلی الله علیه و الهو علی علیه السلامسخن میگوید، در شبکهای از ارتباطات معنایی قرار دارد که هر ضلع شبکه ضلع دیگر را تقویت میکند. در این شبکه گرچه روایات صحیح از اعتبار بیشتری برخوردارند، روایات ضعیف نیز به دلیل اینکه در جورچین تناسبات معنایی، خلئی را پر میکنند، هم کسب اعتبار میکنند و هم بر اعتبار روایات معتبر میافزایند. بدین ترتیب، مضمونی که در این حدیث به امام رضا علیه السلامانتساب یافته (خلقت محمد صلی الله علیه و الهو