گرفتار شد.۱ به گفته نجاشی، شیوخ امامی وی را تضعیف کردند و به همین جهت خود نجاشی از او چیزی نقل نمیکند؛۲ گرچه بنا بر گفته آیتاللّه خویی، خود نجاشی به نقل نکردن از وی التزام ندارد و گاهی مطالبی را درباره اشخاص از وی نقل میکند.۳ با این حال، احتمال دارد مقصود نجاشی از نقل نکردن از وی، نقل نکردن روایات و کتب او برای شاگردان باشد؛ به این معنا که اجازه روایت آنها را به کسی نمیداده، نه آنگونه که آیتاللّه خویی برداشت کرده عدم نقل دیدگاه وی درباره مؤلفان یا روات. ابنعیاش جوهری سه روایت خلقت نوری را به صورت مسند در کتاب خود آورده است.۴
۹. الاختصاص منسوب به شیخ مفید
طبق تحقیقی جدید، نویسنده کتاب الاختصاص فردی است ناشناخته که معاصر شیخ مفید بوده است.۵ روایت خلقت نوری که وی نقل کرده۶ دارای سند صحیحی است.
در ابتدای سند، شیخ صدوق و بعد از او محمد بنموسی بنالمتوکل از مشایخ صدوق قرار دارد:
۰.مُحَمَّدُ بْنُعَلِيٍّ > مُحَمَّدُ بْنُمُوسَى بْنِالْمُتَوَكِّلِ > عَلِيُّ بْنُإِبْرَاهِيمَ > مُحَمَّدِ بْنِعِيسَى بْنِعُبَيْدٍ > أَبِیأَحْمَدَ الْأَزْدِيِ [محمّد بنأبیعمير] > عَبْدِاللّه
1.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۸؛ نجاشی، رجال، ص۸۵ .
2.. نجاشی، رجال، ص۸۷.
3.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۲، ص۲۸۹.
4.. جوهری بصری، مقتضب الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص۶، ۱۱، ۲۴.
5.. شبیری زنجانی، «شیخ مفید و کتاب اختصاص»، ص۲۶۴.
6.. شیخ مفید، الاختصاص، ص۲۱۶.