در ادبیات فارسی، اشعار فراوانی، مؤیّد این نکتهاند:
امام علی علیه السلام با بیان این که اهل فسق و فجور، طبیعت کارشان این است که افعال ناصواب و شرورانه از آنان سرمیزند، استدلال میکنند که کسانی به آنان ملحق میشوند و با آنان معاشرت دارند که خود، اهل شرّ و فسق اند. از این رو، انعکاس طبیعی و برداشت عمومی از همنشینی با فاسقان، آن است که ادامهٔ چنین معاشرتی، در اثر نوعی همراهی و همگنی میان آنان، در افعال و افکارشان است؛ و گرنه پذیرفتنی نیست کسی که اهل نیکی است، به همنشینی و مداومت در ارتباط با کسی بپردازد که اهل شرّ و فسق است. لذا علی علیه السلام، حضرت میفرماید: شر با شر، پیوند و همراهی دارد.۱
در جایی دیگر حضرت میفرمایند:
لا تَصحَبِ المائِقَ فَإنَّهُ یزَینُ لَکَ فِعلَهُ، وَ یوَدُّ أن تَکُونَ مِثلَهُ۲
با فرد بیخرد معاشرت مکن؛ که کارهای احمقانهاش را برایت زیبا