روشن است که بروز این صفت نفسانی با ملاحظهٔ جامعهٔ انسانی است و از نظر دینی، چنین صفتی بسیاری از کجرویها را به دنبال دارد. در بیان قرآن کریم چنین آمده است که قابیل با برادرش هابیل که در محیط اجتماعی سادهٔ خویش میزیستهاند، به جهت حسادت ورزیدن به برادر، حاضر میشود حتّی وی را به قتل برساند و چنین انحراف عظیمی را مرتکب شود. امیر مؤمنان علیه السلام در همین زمینه میفرماید:
وَ لا تَکُونُوا کَالمُتکبّر عَلیٰ ابنِ اُمِّهِ مِن غَیرِ ما فَضلٍ جَعَلَهُ اللّٰهُ فیهِ سِوی ما ألحَقَتِ العَظَمَةُ بِنَفسِهِ مِن عَداوَةِ الحَسَدِ....۱
و شما همانند قابیل نباشید که بر برادرش تکبّر کرد. خدا او را برتری نداد. خویشتن را بزرگ میپنداشت، و حسادت، او را به دشمنی وا داشت...
و در جایی دیگر میفرماید:
وَ لا تَحاسَدُوا، فَاِنَّ الحَسَدَ یأکُلُ الایمانَ کَما تَأکُلُ النّارُ الحَطَبَ.۲
حسد نورزید که حسد، ایمان را چونان آتشی که هیزم را خاکستر کند، نابود میسازد.
همچنین میفرمایند:
صِحَّةُ الجَسَدَ، مِن قِلَّةِ الحَسَدِ.۳
سلامت تن، در دوری از حسادت است.
عبارات فوق، پیش از آن که توصیههای اخلاقی باشند، گویای آناند است که صفت نفسانی حسادت ـ که صاحب خود را در زمرهٔ بیماران روانی قرار میدهد، و به تعبیر روانشناختی، وی را «روانْ رنجور» میسازد ـ،