81
درآمدی بر مسأله انحرافات اجتماعی در «نهج البلاغه»

خاک شهر شما بدبوترین خاک‌هاست. از همه جا به آب، نزدیک‌‌تر و از آسمان، دورتر است. نُه دهم شرّ و فساد در شهر شما نهفته است. کسی که در شهر شما باشد، گرفتار گناه و فساد آن است، و کسی که از آن جا بیرون رَوَد، در پناه عفو خداست.

در جایی دیگر نیز به همین اهل بصره می‌‌فرماید:

أرضُکُم قَریبَةٌ مِنَ الماءِ، بَعیدَةٌ مِنَ السَّماءِ، خَفَّت عُقُولُکُم، وَ سَفِهَت حُلُومُکُم، فَأنتُم غَرَضٌ لِنابِلٍ، وَ اُکلَةٌ لِآکِلٍ، وَ فَریسَةٌ لِصائِلٍ.۱

سرزمین شما به آب، نزدیک است، و از آسمان، دور. عقل‌های شما سبُک و افکارتان سفیهانه است؛ پس هدف خوبی برای تیرانداز، و لقمه‌‌ای برای خورنده، و صیدی برای صیّادید.

در این کلام امیر مؤمنان علیه السلام، سبک‌مغزی و افکار سفیهانهٔ اهل بصره، در ارتباط با محلّ سکونت و موقعیت جغرافیایی آنان به جهت تفاوت سطح آن با سطح دریا نسبت داده شده است. در واقع، ایشان وضعیت نزدیکیِ سرزمین بصره به آب و دوری آن از آسمان را در این امر مؤثّر دانسته‌‌اند. به هر حال، این گفتار اخیر، شاهد مناسبی برای کلام پیش از آن است که امام علیه السلام بسیاری از مفاسد و گناهان را در مورد اهل بصره، به وضعیت محیط طبیعی آن سرزمین نسبت داده‌‌اند.۲

1.. همان، خطبهٔ ۱۴.

2.. باید توجّه داشت که از نظر واقعیت تاریخی نیز بیان امام علی علیه السلام تأیید می‌گردد؛ چه، بصره به تشویق طلحه و زبیر و دیگران، به کانونی جهت آشوب و تفرقه‌افکنی تبدیل شده بود و اهل بصره همواره دستمایهٔ افرادی خیانت‌پیشه بوده‌اند، و بدون توجّه به پیامد کارهایشان، با سبک‌مغزی، به پیروی از فریب‌کاران می‌پرداختند. بدیهی است که شیّادان و فریبکاران، همواره افراد سفیه و کم‌خرد را زودتر می‌توانند فریب دهند و در جهت مطامع خویش از آنان بهره‌برداری نمایند؛ همان کاری که طلحه و زبیر و در زمان‌های بعد، دودمان بنی امیّه با اهالی بصره کردند.


درآمدی بر مسأله انحرافات اجتماعی در «نهج البلاغه»
80

در شرح ابن میثم نیز با تأیید نادر بودن این مورد ـ که فردی خوش‌سیما ولی کم خرد باشد ـ، چنین می‌‌آورد: زیرا در اغلب موارد، از کسی که دارای چهرهٔ زیبا و آفرینش معتدل است، انتظار می‌‌رود که باهوش و زیرک باشد و از کسی که زشت‌‌رو و کریه ‌المنظر است، عکس آن.۱

در مورد بندهای دیگر نیز از طرف شارحان نهج‌البلاغه، مطالبی در قالب آنچه ذکر شد، مطرح گردیده است. موضوعی که در همهٔ این شرح‌ها مشترک است، ارتباط میان خصوصیات جسمانی و پاره‌‌ای از شیوه‌‌های رفتاری و خصوصیات اخلاقی انسان‌هاست. روشن است که موارد نقض در همهٔ اینها یافت می‌‌شود. منظور از استشهاد به این کلام امیر مؤمنان علیه السلام و شرح شارحان، تأکید بر ارتباط جسم با برخی خصوصیات رفتاری است. البته در این جا نیز یاد‌آور می‌شویم که این ارتباط در حدّ زمینه‌سازی برای ارتکاب برخی اعمال می‌تواند باشد.

رابطهٔ محیط طبیعی و جغرافیایی با رفتار آدمی

در خصوص تأثیر محیط طبیعی و جغرافیایی در رفتار و اعمال انسان، علاوه بر مورد پیش‌گفته ـ که در بیان علل تفاوت انسان‌ها آورده شد و در آن، به تأثیر خاک‌ها و محیط‌های طبیعی متعدد، در تفاوت سرشت انسان‌ها، اشاره شده بود ـ، در مواردی نیز امام علی علیه السلام مناطق خاصی را مورد بحث قرار داده‌‌اند و تأثیر فضای جغرافیایی برخی مناطق را در رفتارشان گوشزد کرده‌‌اند؛ آن جا که خطاب به اهل بصره می‌‌فرماید:

بِلادُکُم أنتَنُ بِلادِ اللّهِ تُربَةً؛ أقرَبُها مِنَ الماءِ، وَ أبعَدُها مِنَ السَّماءِ، وَ بِها تِسعَةُ أعشارِ الشَّرَّ، ألمُحتَبَسُ فیها بِذَنبِهِ، وَ الخارِجُ بِعَفوِ اللّٰه.۲

1.. شرح نهج البلاغة، ابن میثم، ج ۴، ص ۲۱۷.

2.. نهج البلاغة، خطبهٔ ۱۳.

  • نام منبع :
    درآمدی بر مسأله انحرافات اجتماعی در «نهج البلاغه»
    سایر پدیدآورندگان :
    حفیظ الله فولادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5309
صفحه از 128
پرینت  ارسال به