پس، نیکوچهرهای بینی کمخرد، و بلندقامتی کمهمّت، و نیکوکرداری زشتمنظر، و کوتاهقامتی ژرفنگر، و پاکسرشتی بداخلاق، و خوشقلبی آشفتهعقل و....
مرحوم خویی در ذیل این کلام امیر مؤمنان علیه السلام، پس از بیان نکاتی در بارهٔ اختلاف مزاج انسانها بر حسب تعلّق آنان به محیطهای جغرافیایی مختلف و تأثیر آنها بر رفتار و جسم آدمیان، در خصوص فرازهای فوق، پس از تأیید آنچه در علم قیافهشناسی، در باب ارتباط شکل ظاهری مغز و زیادتی و نقصان هوش و خرد، در مورد افراد نیکوچهرهٔ کمخرد چنین مینویسد:
فتام الرواء ناقص العقل، و هذا القسم قلیلٌ جداً لأنّ حسن الجمال و اعتدال الخلقة دالٌ علی استواء الترکیب و اعتدال المزاج و من اعتدل مزاجه فتصرف الروح و تعلقه فیه أشدّ و أتمّ و تدبیر النفس الناطقة و عملها فیه أکمل و أقوم و ذکاؤه و رویته أکثر و أسلم.۱
پس نیکوچهرهٔ کم خرد، و این قسم، جدّاً نادر و کمیاب است؛ زیرا زیبایی جمال و معتدل بودن خلقت بر موزون بودن ترکیب و اعتدال مزاج دلالت دارد؛ و کسی که مزاجش معتدل است، تصرّفات روح وی و وابستگی آن به مزاجش به نحو شدید و تام است؛ و کنترل نفس و هدایتگری مزاج از سوی وی کاملتر و پایدارتر است و هوش و بصیرت و دوراندیشی چنین فردی، بیشتر و سالمتر از دیگران است.
وی در تأیید سخن خویش خلقت انبیای الهی و ائمّهٔ معصومین علیهم السّلام را شاهد میآورد که از حیث خلقت و آفرینش، دارای معتدلترین مزاجها و خلقتها بودهاند. لذا در کمال عقل و ذکاوت نیز قرار داشتهاند.