77
درآمدی بر مسأله انحرافات اجتماعی در «نهج البلاغه»

خلق و نزدیک بودن نفس به موزونی و استقامت در طلب حق، مقتضیِ نزدیک بودن مزاج به سرحدّ اعتدال است. حُسن صورت نیز همین طور است، و می‌‌توان قیاسی به این گونه ترتیب داد که: نیک‌روی، معتدل ‌المزاج است و هر معتدل ‌المزاج، خوش‌اخلاق است؛ پس نیک‌روی، خوش‌اخلاق است.... این قضیه، بنا بر اکثریت است؛ چه، برخی که از زیباییِ صورت برخوردارند، درونی تیره و زشت دارند، و بعضی که چهره‌‌ای زشت و ناپسند دارند باطن آنها خوب و پسندیده است. از این‌‌رو، امام۷ به آنچه از پیامبر۹ روایت شده، استشهاد فرموده است.۱

همچنین مرحوم میرزا حبیب‌اللّٰه هاشمی خویی در شرح خود بر نهج‌البلاغه، عبارت پیش‌گفتهٔ امام علیه السلام را علاوه بر شمول افعال و اقوال انسانی، مشمول خصوصیات ظاهری و جسمانی انسان نیز دانسته است، و در تأیید آن، روایاتی را شاهد آورده است.۲

امّا ابن ابی‌الحدید، کلام امام علیه السلام را صرفاً در بارهٔ مسائل اخلاقی و اعتقادی می‌داند و معتقد است که ربطی به خصوصیات جسمانی ندارد.۳

با توجّه به نظر ابن میثم و میرزا حبیب‌اللّٰه خویی می‌‌توان در جواب ابن ابی‌الحدید بیان کرد که امام علی علیه السلام ظاهراً در مقام بیان یک قاعده و قانون کلّی هستند، و از این جهت، «ما طاب» و «ما خبث» در کلام ایشان، مشتمل بر «مَن طاب» و «مَن خبث» نیز می‌‌شود. همانند این که در قرآن کریم می‌‌فرماید:

1.. شرح نهج البلاغة، ابن میثم، ج ۳، ص ۴۵۹ ـ ۴۶۰.

2.. ر.ک: منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة؛ ج ۹؛ ص ۲۴۵ ـ ۲۴۶.

3.. ر.ک: شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج ۹؛ ص ۱۷۹.


درآمدی بر مسأله انحرافات اجتماعی در «نهج البلاغه»
76

طابَ غَرسُهُ وَ حَلَت ثَمَرَتُهُ، وَ ما خَبُثَ سَقیهُ، خَبُثَ غَرسُهُ وَ أمَّرَت ثَمَرَتُهُ.۱

بدان که هر ظاهری، باطنی مطابق خود دارد. آنچه ظاهرش پاک است، باطنش نیز [معمولاً] پاک و پاکیزه است، و آنچه ظاهرش خبیث و پلید باشد، باطنش نیز [غالباً] خبیث و زشت است.... آگاه باش که هر عملی، رویشی دارد، و هر رویشی، از آب بی‌‌نیاز نمی‌‌تواند باشد. آب‌‌ها گوناگون و مختلف‌‌ اند: آنچه آبیاری اش پاکیزه باشد، شاخ و برگش نیکو و میوه‌‌اش شیرین است، و آنچه آبیاری اش ناپاک باشد، درخت آن عیبدار و میوه‌‌اش تلخ خواهد بود.

در این که آیا عبارت یادشده علاوه بر اشتمال خصوصیات رفتاری و کرداری، ویژگی‌‌های جسمانی را نیز در بر می‌‌گیرد یا خیر، به نظر برخی شارحان نهج‌البلاغه، پاسخ مثبت است. در شرح ابن میثم بحرانی، در ذیل عبارت فوق چنین آمده است:

...آنچه از گفتار امام۷ در این جا دانسته می‌‌شود، محدودیت این کلّی و تخصیص آن به یکی از دو امر است؛ زیرا منظور آن بزرگوار از ظاهر، یا هیئت و چگونگی ساختمان ظاهری اشخاص است و یا مراد، افعال و کردار آنهاست.... به هر حال، استقرا و قیاس نشان می‌‌دهد افرادی که از حُسن صورت برخوردارند، و یا ظاهر اعمال آنها نیکوست، دارای خلق خوش و حُسن معاشرت و سیرت خوب و معتدل نیز هستند. و آن کسی که دچار عکس این صفات است، شخص شرور و بداخلاق است. استقرای این مطلب، روشن است؛ امّا قیاس مبتنی بر این اصل است که حُسن

1.. نهج البلاغة، خطبهٔ ۱۵۴/ ۸ ـ ۱۰.

  • نام منبع :
    درآمدی بر مسأله انحرافات اجتماعی در «نهج البلاغه»
    سایر پدیدآورندگان :
    حفیظ الله فولادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5350
صفحه از 128
پرینت  ارسال به